
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 489 |
تعداد مقالات | 3,804 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,532,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,648,779 |
اثر شخصیت پویا بر درگیر شدن در شغل و شایستگی شغلی معلمان ورزش | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 11، شماره 19، اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.20227.1157 | ||
نویسندگان | ||
علی چوری* 1؛ سعیده جهان تیغ2؛ ناصر بای3 | ||
1گروه علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی ، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم ورزشی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: طراحی توسعه آموزش مدرن در سیستم آموزشی باید بهگونهای باشد که پاسخگو و سازگار با تغییرات ناگهانی و بازآموزی معلمان و دانش آموزان در تمام مراحل و سطوح آموزشی باشد (Meyer & Norman, 2020)؛ لذا هدف اصلی این پژوهش مطالعه تأثیر شخصیت پویا با نقش میانجی درگیر شدن در شغل بر شایستگی شغلی معلمان ورزش بود. روشها: . این تحقیق کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود که 247 معلم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای شخصیت پویا (Parker et al., 2010)، درگیرشدن در شغل (Skas, 2006) و شایستگی شغلی (Diyanati & Erfani, 2009) بود. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری اسپیاساس (نسخه 25) و اسمارت پیالاس (نسخه 4) انجام گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اثر شخصیت پویا بر درگیرشدن در شغل معلمان ورزش مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج مشخص نمود اثر شخصیت پویا بر شایستگی شغلی معلمان ورزش مثبت و معنیداری میباشد. در نهایت، اثر مثبت و معنیدار شخصیت پویا بر شایستگی شغلی معلمان ورزش با نقش میانجی درگیرشدن در شغل تأیید گردید. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد مدیران باید ویژگیهای شخصیتی را در فرآیندهای استخدام و توسعه حرفهای معلمان در نظر بگیرند تا نیروی کار آموزشی مؤثرتر و اختصاصیتری در تربیت بدنی پرورش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
شخصیت پویا؛ مشارکت شغلی؛ شایستگی شغلی؛ مهارت آموزشی؛ معلمان ورزش | ||
موضوعات | ||
گسترش فرهنگ معلم فناور. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of dynamic personality on job involvement and job competence of sports teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
ali chorli1؛ saeedeh jahantigh2؛ Nasser Bay3 | ||
1Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad Kavos University, Gonbad Kavos, Iran | ||
2Master's student, Department of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The design of modern education development in the educational system must be responsive and adaptable to sudden changes and retraining of teachers and students at all stages and levels of education (Meyer & Norman, 2020). Therefore, the main purpose of this study was to study The effect of proactive personality with the mediating role of job engagement on the job competence of physical education teachers. Methods: This applied research was conducted using a survey research method. Its statistical population included all physical education teachers in Golestan province, of which 247 teachers were selected as a statistical sample. The research data collection tools included proactive personality questionnaires (Parker et al., 2010), job engagement (Skas, 2006), and job competence (Diyanati & Erfani, 2009). The collected data were analyzed descriptively and inferentially using two statistical softwares: SPSS and SmartPLS. Findings: The results of the study showed that the effect of proactive personality on job engagement of physical education teachers is positive and significant. The results also indicated that the effect of proactive personality on the job competence of physical education teachers was positive and significant. Finally, the positive and significant effect of proactive personality on the job competence of physical education teachers with the mediating role of job engagement was confirmed. Conclusion: : According to the findings of this study, it can be concluded that managers should consider personality traits in the recruitment and professional development processes in order to develop a more effective and dedicated teaching workforce in physical education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Proactive Personality, Job Engagement, Job Competence, Educational Skills, Physical Education Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |