
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 489 |
تعداد مقالات | 3,804 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,532,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,648,777 |
تطور مفهومی تأمل معلمان: مرور نظامند و تحلیل مضمون بر پایه پارادایمهای تربیتی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 11، شماره 19، اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.20531.1180 | ||
نویسندگان | ||
مسعود رامرودی* 1؛ خلیل غلامی2؛ یحیی معروفی3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
تأمل، بهعنوان پیوند دهنده نظریه و عمل، در مطالعات معلمان با رویکردها و دیدگاههای مختلف بررسی شده است. هدف پژوهش حاضر، تطور مفهومی تأمل از طریق شناسایی پارادایمهای نظری-فلسفی، استخراج مضامین تجربی تأمل و تحلیل روابط میان آنها است. این مطالعه کیفی با راهبرد مرور نظاممند و روش تحلیل مضمونمحور به شیوه قیاسی-استقرایی، 91 منبع (شامل: 32 منبع نظری و 59 منبع تجربی) منتشر شده بین سالهای 1983 تا 2025 را بررسی کرده است. یافتهها نشان دادند: که شش پارادایم بنیادین شامل: "پراگماتیسم"، "پدیدارشناسی" (توصیفی و تفسیری)، "سازندهگرایی" (شناختی، اجتماعی و انتقادی)، "نظریه انتقادی-اجتماعی"، "پساساختارگرایی"، و "رویکردهای نوین مابعد آن" (مانند: نظریه پیچیدگی، رئالیسم انتقادی و پساانسانگرایی)، هر یک بُعد خاصی از تأمل را برجسته کردهاند. تحلیل مطالعات تجربی نیز منجر به شناسایی طیفی گستردهای از مضامین تأملی پرتکرار (22 مضمون) از تأمل فنی، عملی، انتقادی تا تأمل پراش، علّی و چندبعدی شد. نتایج نشان داد: که میان پارادایمهای نظری و مضامین تأملی معلمان در مطالعات تجربی، رابطهای معنادار و جهتدار وجود دارد. این پژوهش با ارائه تصویری یکپارچه از مبانی نظری و عملی تأمل، چارچوبی مفهومی برای تحلیل و ارتقای تربیت معلم در سطوح نظری، آموزشی و سیاستی ارائه کرده است. در حالیکه مفهوم تأمل در گذشته عمدتاً بهصورت ابزار بازنگری در عمل تعریف میشد، یافتههای این مطالعه تأکید میکنند، که تأمل باید بهمثابه فرایندی وجودی، انتقادی، اجتماعی و فناورانه بازتعریف شود. تأمل معلمی، آنگونه که در این پژوهش تحلیل شد، نهفقط برای معلمبودن، بلکه برای «انسان تربیتی بودن» در دنیای معاصر ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تأمل"؛ "عملتأملی"؛ "تأمل معلمان"؛ "پارادایمهای آموزشی"؛ "مضامین تأملی"؛ "رویکردهای تأملی"؛ "مرور نظاممند". | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم مطلوب و تراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Conceptual Evolution of Reflection in Teaching: A Systematic Review and Thematic Analysis Based on Educational Paradigms | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Ramroudi1؛ Khalil Gholami2؛ yahya Maroofi3 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Reflection, as a link between theory and practice, has been examined in teachers studies through various approaches and perspectives. The present study aims to explore the conceptual development of reflection by identifying philosophical-theoretical paradigms, extracting empirical reflective themes, and analyzing their interrelationships. This qualitative study, using a systematic review strategy and a deductive–inductive theme-based analysis method, has examined 91 sources (including 32 theoretical and 59 empirical sources) published between 1983 and 2025. The findings revealed six foundational paradigms—pragmatism, phenomenology (descriptive and interpretive), constructivism (cognitive, social, and critical), critical-social theory, poststructuralism, and emerging post-paradigm approaches (such as complexity theory, critical realism, and post-humanism)—each emphasizing a distinct dimension of reflection. Analysis of the empirical studies led to the identification of a wide range of frequently recurring reflective themes (22 themes), ranging from technical, practical, and critical reflection to diffraction, causal, and multidimensional reflection. This study, by presenting an integrated view of the theoretical and practical foundations of reflection, offers a conceptual framework for analyzing and enhancing teacher education at theoretical, instructional, and policy levels. While reflection in the past was mainly defined as a tool for revisiting practice, the findings of this study emphasize that reflection should be redefined as an existential, critical, social, and technological process. Teacher reflection, as analyzed in this research, is necessary not only for being a teacher but for being an “educational human” in the contemporary world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
‘Reflection’, ‘Reflective practice’, ‘Teacher reflection’, ‘Educational paradigms’, ‘Reflective themes’, ‘Reflective approaches’, ‘Systematic review’. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |