| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
نقش کـارورزی دانشـجومعلمان در رشد حرفهای مرتبط با آمـوزش زبان عـربی | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
| دوره 7، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 20-48 اصل مقاله (3.46 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4505 | ||
| نویسنده | ||
| آرزو شیدائی قرهقشلاقی* | ||
| دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی. گروه آموزشی زبان عربی | ||
| چکیده | ||
| آموزش زبانهای خارجی بینالمللی در مدارس جهان به دلیل افزایش تعامل فرهنگی و انتقال دانش اهمیت فراوانی یافته است. در نظام آموزشی ایران، آموزش زبان عربی به علت ارتباط عمیق آن با دین و فرهنگ ملی، جایگاه ویژهای دارد و نیازمند معلمانی توانمند و با مهارتهای تدریس پیشرفته است. زبان عربی با ویژگیهایی همچون قواعد دستوری پیچیده و ظرایف فرهنگی، چالشهای خاصی برای معلمان ایجاد میکند که تنها از طریق آموزش عملی و تجربی قابل رفع است. دوره کارورزی به عنوان مرحلهای عملی، فرصت مناسبی را برای دانشجومعلمان زبان عربی فراهم میآورد تا بتوانند دانش نظری خود را در محیطهای واقعی آموزش به کار گیرند و مهارتهای تدریس، ارتباطی و فرهنگی خود را تقویت کنند. در این دوره، دانشجومعلمان با مشکلاتی مانند تدریس قواعد نحوی و صرفی پیچیده، انتقال مفاهیم دشوار به زبانی ساده و ایجاد تعامل مثبت با دانشآموزان روبرو میشوند. کارورزی به آنها امکان میدهد تا قبل از ورود به کلاسهای حقیقی، روشهای تدریس مؤثر و متنوعی را تجربه کنند و راهکارهایی انعطافپذیر برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت یادگیرندگان بیابند. یکی از دستاوردهای کلیدی کارورزی، ارتقای مهارتهای ارتباطی دانشجومعلمان است که شامل تسلط بر تلفظ درست، توانایی انتقال مفاهیم پیچیده و استفاده از ابزارهای آموزشی نوین مانند بازیهای زبانی و فناوریهای آموزشی میشود. همچنین، این دوره موجب آشنایی دانشجومعلمان با تنوع فرهنگی دانشآموزان و پرورش درک فرهنگی آنان میگردد که نقش مهمی در آموزش زبان عربی به عنوان ابزاری برای انتقال ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دارد. این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل دادههای پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده کلاسهای کارورزی، به بررسی چگونگی تأثیر این دوره در ارتقای رشد حرفهای دانشجومعلمان زبان عربی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل 128 نفر از دانشجومعلمان حاضر در دوره کارورزی یا فارغالتحصیلان اخیر این دوره میباشد. هدف اصلی تحقیق پاسخ به این پرسش است که چگونه کارورزی میتواند دانشجومعلمان را قبل از ورود به کلاس درس حقیقی برای مواجهه با چالشها و نیازهای آموزشی آماده سازد. همچنین، این پژوهش به سوالاتی درباره الزامات مهارتی یک معلم حرفهای زبان عربی، نقش کارورزی در آمادهسازی دانشجومعلمان از نظر مهارتهای ارتباطی و شناخت چالشهای دوره کارورزی و راهکارهای مقابله با آنها پاسخ میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تدریس مؤثر زبان عربی نیازمند ویژگیهایی است که معلم را در هدایت فرآیند یاددهی-یادگیری توانمند میکند؛ از جمله تسلط بر زبان عربی، توانایی بهکارگیری روشهای تعاملی، مهارتهای ارتباطی قوی و آگاهی ادبی. معلم حرفهای با این توانمندیها میتواند دانشآموزان را به یادگیری عمیقتر و مؤثرتر زبان عربی سوق دهد. در این میان، کارورزی نقش برجستهای در تقویت این مهارتها ایفا میکند و با ارائه تجربه عملی در مدیریت کلاس، آموزش تکنیکهای تدریس نوین، دریافت بازخورد سازنده و افزایش اعتمادبهنفس، رشد حرفهای دانشجومعلمان را تسهیل میسازد. با این حال، دوره کارورزی با چالشهایی نیز همراه است که برخی از آنها عمومی و برخی خاص آموزش زبان عربی هستند. مشکلاتی مانند کمبود تجربه عملی در مدیریت کلاس، تنشهای ارتباطی با دانشآموزان و محدودیت تجهیزات آموزشی، از جمله موانع معمول این دوره است. علاوه بر این، در حوزه آموزش زبان عربی، سه چالش اساسی شناسایی شده است: روش تدریس سنتی که برای دانشآموزان خستهکننده و نامطلوب است و باید از آن پرهیز شود؛ تفاوتهای زبانی و دستوری میان فارسی و عربی که بدون استفاده از روشهای درست، یادگیری را دشوار میسازد؛ و بیانگیزگی و مقاومت فرهنگی دانشآموزان که به دلیل عدم آگاهی از پیوند عمیق زبان و فرهنگ عربی با فرهنگ ایرانی شکل میگیرد. دانشجومعلمان در دوره کارورزی به دلیل نداشتن تجربه کافی ممکن است بیشتر با این موانع مواجه شوند، اما همین دوره فرصتی ارزشمند برای یافتن راهحلهای عملی پیش از ورود به کلاس درس واقعی فراهم میکند تا با آمادگی کامل و اعتمادبهنفس به حرفه معلمی بپردازند. در نهایت، این تحقیق تأکید دارد که دوره کارورزی نقش اساسی در آمادهسازی دانشجومعلمان زبان عربی دارد و میتواند موجب ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری این زبان در مدارس گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبان عربی؛ دانشجومعلم؛ رشد حرفهای؛ کارورزی؛ تدریس فعال | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Role of Pre-service Teacher Practicum in Professional Development Related to Arabic Language Teaching | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Arezoo Sheydaei | ||
| Farhangian University, Shahid Rajaee Campus. Arabic Language Department | ||
| چکیده [English] | ||
| The teaching of international foreign languages in schools worldwide has gained significant importance due to increased cultural interaction and knowledge transfer. In Iran's educational system, the teaching of Arabic holds a special status because of its deep connection to religion and national culture, requiring skilled teachers with advanced instructional abilities. Arabic, characterized by complex grammatical rules and cultural nuances, presents unique challenges for educators that can only be addressed through practical and experiential training. The internship course serves as a practical phase that provides Arabic language student-teachers with the opportunity to apply their theoretical knowledge in real educational settings and enhance their teaching, communication, and cultural competencies. During this period, student-teachers face challenges such as teaching complex syntactic and morphological rules, simplifying difficult concepts, and fostering positive interactions with students. The internship enables them to experiment with effective and diverse teaching methods prior to entering actual classrooms and develop flexible strategies to meet the varied needs of learners. A key outcome of the internship is the improvement of communication skills, including mastery of correct pronunciation, the ability to convey complex concepts, and the use of modern educational tools such as language games and technological aids. Additionally, the internship familiarizes student-teachers with cultural diversity among learners and nurtures their cultural awareness, which plays a crucial role in teaching Arabic as a means of transmitting social and cultural values. This study employs qualitative and quantitative data analysis, including questionnaires, interviews, and classroom observations, to examine how the internship period contributes to the professional development of Arabic language student-teachers. The research population consists of 128 student-teachers currently enrolled in or recently graduated from the internship program. The primary research question addresses how the internship can prepare student-teachers for real classroom challenges and educational demands before formal teaching. Further questions explore the professional competencies required of effective Arabic teachers, the role of the internship in developing communicative skills, and the challenges encountered during the internship alongside possible solutions. Findings indicate that effective Arabic language teaching necessitates attributes that enable teachers to efficiently manage the teaching-learning process, including proficiency in Arabic, the ability to employ interactive teaching methods, strong communication skills, and literary awareness. Professional teachers with these qualifications can guide students toward deeper and more effective language acquisition. The internship plays a vital role in strengthening these competencies by offering practical experience in classroom management, instruction in innovative teaching techniques, constructive feedback, and increased self-confidence, all contributing to the professional growth of student-teachers. Nonetheless, the internship period is accompanied by challenges, some general and some specific to foreign language education, particularly Arabic. Common issues include limited practical experience in classroom management, communicative tensions with students, and lack of educational resources. Specific challenges related to Arabic instruction involve three major factors: traditional teaching methods, which are often cited by students as discouraging and should be avoided; linguistic and grammatical differences between Persian and Arabic, which complicate learning if improper methods are used; and cultural resistance or lack of motivation among learners, sometimes stemming from unawareness of the deep cultural and linguistic ties between Arabic and Iranian culture. Due to inexperience, student-teachers may face these obstacles more acutely than veteran teachers, yet the internship period offers a valuable opportunity to devise solutions prior to entering real classrooms, enabling them to begin their noble teaching profession well-prepared and confident. Ultimately, this study emphasizes the critical role of internships in preparing Arabic language student-teachers and enhancing the quality of Arabic language education in schools. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Arabic Language, Pre-service Teacher, Professional Development, Practicum, Active Teaching | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |
||