| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
تحــلیلِ تطبیقیِ مــضامینِ اعتراض و صــلح در اشعار سیدحسن حسینی و محمود درویش براســـاسِ مکتبِ آمــریکایی | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
| دوره 7، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 176-195 اصل مقاله (3.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4513 | ||
| نویسندگان | ||
| علی سلیمی* 1؛ صفیه علی بیکی2 | ||
| 1هیئت علمی، دانشگاه رازی | ||
| 2عضو هیئتعلمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| بررسی تطبیقی منظومههای فکری شاعران از ادبیات ملل مختلف و تحلیل و بررسی مضامین مشترک آنها، میتواند دریچهای بهسوی درک عمیقتر اشتراکات و افتراقات ادبی و فرهنگی بگشاید. چنین تحقیقاتی میتواند نقاط اشتراک و تفاوتهای ادبیات مختلف را نشان دهد و به درک بهتر رابطه بین ادبیات و جامعه کمک کند. پژوهش حاضر با روش کیفی و رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده و دادههای آن به شکلی نظاممند و با اتکا بر مبانی نظری مکتب آمریکایی، به بررسی تطبیقی دو مضمون محوری اعتراض و صلح در اشعار سیدحسن حسینی (شاعر ایرانی) و محمود درویش (شاعر فلسطینی) پرداخته است. یافتهها نشان میدهند که هر دو شاعر، علیرغم تفاوتهای جغرافیایی و فرهنگی، از این دو مضمون بهعنوان ابزارهای بیانی قدرتمندی در بازتاب آرمانهای خود بهره بردهاند. در حوزه اعتراض، حسینی با تلفیق زبان حماسی و عرفانی و با تکیهبر نمادهای مذهبی، اعتراض را در چارچوب گفتمان دینی و ارزشهای معنوی بیان میکند؛ حالآنکه درویش با زبان عاطفی و تصاویر ملموس، اعتراض خود را معطوف به اشغالگری و ظلم میکند. در مضمون صلح نیز، حسینی آن را با مفهوم پیروزی معنوی پیوند میزند؛ درحالیکه درویش صلح را بهمثابه آرزوی دیرینه یک ملت برای زندگی آزاد ترسیم میکند. از منظر سبکی، حسینی از ساختارهای کلاسیک شعر فارسی بهره برده و آن را با مضامین نو میآمیزد؛ در مقابل درویش با نوآوری در فرم و محتوا، شعر مقاومت را به سطحی جهانی ارتقا میدهد. این تفاوتهای زبانی و مضمونی ریشه در شرایط اجتماعی-سیاسی و نظامهای ارزشی متفاوت دو شاعر دارد. دستاورد اصلی پژوهش، تبیین چگونگی بازتاب تجربیات مشترک انسانی در قالبهای فرهنگی متفاوت است و هم از حیث نظری با اثبات کارآمدی مکتب آمریکایی در تحلیل ادبیات مقاومت، هم از جنبه عملی با نشاندادن ظرفیتهای ادبیات در ایجاد گفتگوی بینفرهنگی، حائز اهمیت است. نتایج میتواند مبنایی برای مطالعات بعدی در حوزه ادبیات تطبیقی و نیز درک بهتر نقش ادبیات در گفتمانهای بینالمللی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتراض؛ صلح؛ شعر پایداری؛ مکتب آمریکایی؛ محمود درویش؛ سید حسن حسینی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Comparative Analysis of Protest and Peace Themes in the Poetry of Seyyed Hassan Hosseini and Mahmoud Darwish: An American School Perspective | ||
| نویسندگان [English] | ||
| ali salimi1؛ Safiyeh Ali Beiki2 | ||
| 1razi university | ||
| 2Master's degree in Persian Language Teaching, Farhangian University | ||
| چکیده [English] | ||
| A comparative study of the intellectual frameworks of poets from diverse national literatures and an analysis of their shared themes can open a window to a deeper understanding of literary and cultural commonalities and divergences. Such research can reveal points of convergence and divergence among different literary traditions, contributing to a better comprehension of the relationship between literature and society. This study adopts a qualitative methodology with a descriptive-analytical approach, systematically examining data based on the theoretical foundations of the American School of Comparative Literature. It conducts a comparative analysis of two central themes—protest and peace—in the poetry of Seyyed Hassan Hosseini (an Iranian poet) and Mahmoud Darwish (a Palestinian poet). The findings indicate that both poets, despite geographical and cultural differences, employ these two themes as powerful expressive tools to reflect their ideals. In the realm of protest, Hosseini blends epic and mystical language, drawing on religious symbols to articulate protest within a framework of spiritual discourse and sacred values. In contrast, Darwish employs an emotive language and tangible imagery, directing his protest against occupation and oppression. Regarding the theme of peace, Hosseini associates it with the concept of spiritual triumph, while Darwish portrays peace as the enduring aspiration of a people for a life of freedom. Stylistically, Hosseini utilizes classical Persian poetic structures, infusing them with contemporary themes, whereas Darwish elevates resistance poetry to a global level through formal and thematic innovation. These linguistic and thematic differences stem from the distinct socio-political contexts and value systems of the two poets. The primary contribution of this research lies in elucidating how shared human experiences are reflected through diverse cultural frameworks. Theoretically, it validates the efficacy of the American School in analyzing resistance literature, while practically, it underscores literature’s potential to foster intercultural dialogue. The findings may serve as a foundation for further studies in comparative literature and enhance the understanding of literature’s role in international discourse. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Protest, Peace, Resistance Poetry, American School, Mahmoud Darwish, Seyyed Hassan Hosseini | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |
||