| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
اقـدام پـژوهــی: چگونه توانستم با تکیه بر یادگیری اکتشافی، علاقه و انگیزه به درس صرف را در دانشجویان رشته عـــربی بهبود بخشم؟ | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
| دوره 7، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 196-208 اصل مقاله (2.95 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4514 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالله حسینی* | ||
| استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| اصلاح شیوههای آموزش و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، دغدغه همیشگی نظریهپردازان حوزه آموزش و پرورش بوده است؛ به گونهای که تحقیقات وسیع و دامنهدار یکصد سال اخیر همراه با آزمایشهای تجربی، سبب پیدایش نظریههای گوناگونی شده است. به طور کلی، نظریهپردازان امور آموزشی و علوم تربیتی، راهبردها و راهکارهای گوناگونی را برای زدودن کاستیهای شیوههای سنتی تدریس، طراحی و پیشنهاد کردهاند که رویکرد یادگیری اکتشافی یکی از آنها است؛ ازاینرو، این جستار بر آن است تا به بررسی تأثیر بهرهگیری از روش یادگیری اکتشافی برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان رشته آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی بندرعباس، ورودی سال 1400 در درس صرف بپردازد و راهکارهایی عملی را برای افزایش انگیزه و اشتیاق یادگیری آنها ارائه دهد. با توجه به مشاهده عدم علاقه دانشجویان به درس صرف، اقدامپژوهی به عنوان روشی برای حل این مسأله انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی 1400 بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده بود. ابتدا، با استفاده از تکنیکهای مشاهده مستقیم و مصاحبه، بیانگیزگی به عنوان مشکلی رایج در میان دانشجویان این پردیس شناسایی شد. به همین جهت، با مشاهده کاهش علاقه و تعامل دانشجویان با محتوای درسی، برنامهای شامل استفاده از یادگیری اکتشافی اجرا شد. دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامههای رضایتمندی و مشاهدات کلاسی نشان داد که استفاده از روش یادگیری اکتشافی به بهبود قابل توجهی در انگیزه و علاقه مشارکت دانشجویان در درس صرف منجر شده و فعالیت علمی آنها نیز افزایش یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقدامپژوهی؛ دانشجومعلم؛ رشته عربی؛ یادگیری اکتشافی؛ علاقه؛ درس صرف | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Action research: improving the interest and motivation of the students of Arabic major toward grammar by relying on exploratory learning | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abdullah hosseiny | ||
| Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Changing teaching methods and improving teaching-learning processes have always been a real concern among educational theorists. This has emerged a multitude of theories following a wide array of researches-especially experimental ones- over this century. Generally speaking, the theorists of educational sciences have recommended various strategies to overcome the shortcomings of traditional methods of teaching. The exploratory learning is considered to be one of these strategies. Thus, this essay aims at examining the effect of deploying exploratory method of learning on creating interest and motivation toward grammar among the students of Arabic of the 1400 academic year of Farhangian University, Shahid Beheshti branch, Bandar Abbas. Besides, this study is focused on offering practical guidelines as to increasing motivation and learning passion among these students. Following the lack of interest toward grammar among these students, action research was deemed suitable for solving this problem. The statistical population consisted of all students of Arabic of the 1400 academic year. Data collection methods included questionnaires, interviews and observation. First, using direct observation and interviews helped us identify the lack of motivation as a common problem among the students. Consequently, the students lack of interest and transaction with curriculum content made us implement exploratory learning as a solution. Collected data through satisfaction questionnaires and classroom observation indicated that using exploratory learning improved considerably interest and motivation among students toward grammar and increased their educational activities. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Action Research, Student Teacher, Arabic Major, Exploratory Learning, Interest, Grammar | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |
||