| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
بودجهریزی مدرسه محور و مدیریت مدرسهمحور: بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.21043.1065 | ||
| نویسنده | ||
| حمید عبدی ناصرکیایی* | ||
| استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان | ||
| چکیده | ||
| هدف از این مقاله بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق در فرایند بودجهریزی مدرسه محور و دلالتهای آن برای نظام آموزش و پرورش ایران می باشد. این پژوهش با استفاده از رویکرد تطبیقی و بهرهگیری از منابع و اسناد در راستای عملکرد و نحوه تفویض اختیار به مدارس در زمینه بودجه ریزی صورت پذیرفته است. یافته ها نشان می دهد که واگذاری اختیار بودجه ریزی به مدارس از ارکان اساسی پیاده سازی مدرسه محوری به شمار رفته و از جمله توانایی هایی که مدارس باید در فرایند مدیریت مدرسه محور داشته باشند، بودجه بندی توسط خود مدرسه است. بررسی حاضر همچنین نشان داد که عوامل متعددی از قبیل عاملان بودجه ریزی مدرسه محور( مدیران، معلمان، نمایندگان دانش آموزان و شورای محلی) که از آنها به عنوان شرایط نرم افزاری در بودجه ریزی مدرسه محور نام برده می شود، و عوامل سخت افزاری نظیر منابع مکتوب و دیجیتالی، روشهای مدیریتی، قوانین، داده های اطلاعاتی، منابع و محیط آموزشی در فرایند بودجه ریزی مدرسه محور نقش دارند. مطالعات انجام شده در سطح کشور هم نشان می دهد که مدارس کشور فاقد امکانات لازم برای مدرسه محوری بوده و مهارت مدیران و معلمان نیز که از عاملان مهم در مدرسه محوری هستند در این زمینه ناکافی می باشد. از اینرو باید با اتخاذ راه کارهایی از قبیل تخصیص منابع به مدارس و ناحیه های آموزشی، آموزش مدیران و اعضای انجمن ها یا شوراهای محلی مدارس و نیز آموزش برنامه ریزان و بودجه ریزان در راستای بهبود این امر حرکت نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بودجه ریزی؛ رویکرد تطبیقی؛ تمرکززدایی؛ مدیریت مدرسه محور؛ نظامهای آموزشی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| School-Centered Budgeting and School-Centered Management: A Study of the Experiences of Successful Educational Systems | ||
| نویسندگان [English] | ||
| hamid AbdiNaserkiaie | ||
| Guilan- Rasht | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of this article is to examine the experiences of successful education systems in the school-based budgeting process and its implications for the Iranian education system.This research was conducted using a comparative approach and utilizing resources and documents in line with the performance and manner of delegating authority to schools in the field of budgeting. findings shows that delegating budgeting authority to schools is one of the fundamental pillars of school-based implementation,. The present study also showed that several factors such as school-based budgeting actors (principals, teachers, student representatives, and local councils), which are referred to as software conditions in school-based budgeting, and hardware factors such as written and digital resources, management methods, laws, information data, resources, and educational environment, play a role in the school-based budgeting process. Studies conducted at the national level also show that schools in the country lack the necessary facilities for school-based budgeting and the skills of principals and teachers, who are important actors in school-based budgeting, are insufficient in this regard. it is necessary to take measures such as allocating resources to schools and members of local school associations or councils, as well as training planners and budgeters to improve this issue. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Budgeting, adaptive approach, decentralization, school-based management, educational systems | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |
||