| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.20849.1061 | ||
| نویسنده | ||
| رحیم کریمی* | ||
| دکتری مهندسی فناوری اطلاعات، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: ظهور هوش مصنوعی بهعنوان نیرویی تحولآفرین، پارادایمهای سنتی آموزش را دگرگون ساخته و بهویژه نظامهای تربیت معلم را با فرصتها و چالشهای نوین روبهرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کاربرد هوش مصنوعی در ارتقای روشها و محتوای آموزشی دورههای تربیت معلم است.روش: این پژوهش با رویکرد مرور نظاممند و مبتنی بر دستورالعمل PRISMA انجام شد. پایگاههای اطلاعاتی ScienceDirect، Springer، IEEE و SID برای جستوجوی مقالات منتشرشده بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ مورد استفاده قرار گرفتند. پس از اعمال معیارهای ورود و خروج، ۲۷ مقاله مرتبط انتخاب و تحلیل شدند.یافتهها: تحلیل مطالعات منتخب نشان داد که کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم در پنج محور اصلی قابل طبقهبندی است: ۱) توسعه سواد هوش مصنوعی و صلاحیتهای دیجیتال معلمان، ۲) شخصیسازی یادگیری و بازخورد هوشمند، ۳) استفاده از هوش مصنوعی مولد در تولید محتوا و طراحی تدریس، ۴) ارزیابی عملکرد و شایستگیهای تدریس با رویکرد دادهمحور، و ۵) چالشهای اخلاقی و زیرساختی. نتایج تطبیقی نشان داد نظامهای آموزشی پیشرو بر شایستگیهای انتقادی و اخلاقی تمرکز دارند، در حالیکه در کشورهایی مانند ایران توجه بیشتری به ابعاد فناورانه و زیرساختی معطوف است.نتیجهگیری: یافتهها بیانگر ظرفیت بالای هوش مصنوعی در بازآفرینی فرآیند تربیت معلم از طریق آموزش انطباقی، محتوای غنی و ارزیابیهای دقیق است. با این حال، تحقق این ظرفیت نیازمند سرمایهگذاری در توسعه سواد هوش مصنوعی، تدوین چارچوبهای اخلاقی و ایجاد زیستبوم آموزشی یکپارچه است. این پژوهش بر لزوم گذار از رویکرد ابزاری به رویکردی پداگوژیک و یکپارچه در سیاستگذاریهای تربیت معلم تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ تربیت معلم؛ آموزش تطبیقی؛ روشهای آموزشی؛ محتوای آموزشی؛ توسعه حرفهای معلمان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Artificial Intelligence in Teacher Education: A Comparative Perspective | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Rahim Karimi | ||
| Ph.D. in Information Technology Engineering, Department of Mathematics Education, Farhangian University, P.O. Box 56441-888, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background: Artificial Intelligence (AI) has become a transformative force, reshaping educational paradigms. Teacher education systems, as the foundation for preparing future educators, are directly impacted by these changes. This study explores the comparative applications of AI in enhancing teaching methods and instructional content in teacher training programs. Method: A systematic review was conducted based on PRISMA guidelines. Articles published between 2020 and 2025 were retrieved from ScienceDirect, Springer, IEEE, and SID databases. After applying inclusion and exclusion criteria, 27 studies were selected for analysis. Results: Findings were classified into five areas: (1) developing AI literacy and digital competencies of teachers, (2) personalizing learning and providing intelligent feedback, (3) employing generative AI in content creation and instructional design, (4) assessing teaching performance through data-driven analytics, and (5) addressing ethical and infrastructural challenges. The comparative analysis revealed that advanced systems emphasize critical and ethical competencies, while contexts such as Iran focus more on technological and infrastructural aspects. Conclusion: AI has strong potential to transform teacher education through adaptive instruction, enriched content, and accurate assessment. Achieving this potential requires investment in AI literacy, ethical frameworks, and integrated ecosystems. A holistic pedagogical approach, beyond instrumental use, is essential in shaping teacher education policies. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| rtificial Intelligence (AI), Teacher Education, Adaptive Learning, Instructional Methods, Educational Content, Teacher Professional Development | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |
||