| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
چگونگی نمود نشانههای نگارشی در کتاب های درسی (مطالعۀ موردی: پایۀ یازدهم رشتۀ ادبیات و علوم انسانی) | ||
| مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.16065.1412 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اکبر کمالی نهاد* 1؛ طیبه شاملو2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
| 2دبیر آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| نشانههای نگارشی در نوشتار خلأ عدم حضور گوینده و نویسنده را در یک مکان و زمان مشخص پر میکنند و کتب درسی از جمله متونی هستند که در آنها استفاده از نشانههای نگارشی بسیار ضرروی است و باتوجه به تنوع محتوایی کتابها، چگونگی کاربرد و نیز فراوانی گونههای نشانههای نگارشی در آنها به عنوان یک مسئلۀ مهم مطرح میشود؛ بنابراین در این پژوهش که با روش تحلیلی- آماری و برپایۀ مطالعۀ موردی است، کوشش شده است با بررسی کتابهای درسی پایۀ یازدهم علوم انسانی، نمود گونههای نشانههای نگارشی و فراوانی آنها در این کتابها واکاوی شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد سیزدهگونه علائم نگارشی در این کتابها به شکل متفاوت استفاده شده است که در این بین نشانۀ ویرگول و ستاره به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتهاند؛ همچنین کتاب دینوزندگی و کتابهای فلسفه و روانشناسی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تنوع و کتابهای دینوزندگی و نگارش به ترتیب بیشترین و کمترین میزان نمود نشانهها را در خود داشتهاند؛ در نهایت اینکه نشانههای نگارشی در همه این کتابها به شکل درست و بجا کاربرد نداشتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "؛ نشانههای نگارشی"؛ کتابهای درسی"؛ پایۀ یازدهم"؛ علوم انسانی"؛ ، "؛ متون آموزشی" | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| How to display punctuation marks in textbooks (Case study: 11th grade of literature and humanities) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| aliakbar kamalinahad1؛ tayyebeh shamlou2 | ||
| 1Member of the Faculty of Farhangian University of Tehran | ||
| 2Secretary of Education | ||
| چکیده [English] | ||
| Punctuation marks in writing fill the void of the absence of the speaker and the author in a specific place and time, and textbooks are among the texts in which the use of punctuation marks is very harmful, and according to the variety of content of the books, how to use them and also the frequency The types of punctuation marks in them are raised as an important issue; Therefore, in this research, which is based on analytical-statistical method and based on a case study, an attempt has been made to analyze the types of writing signs and their frequency in these books by examining the textbooks of the 11th grade of humanities. The findings of the research show that thirteen types of punctuation marks were used in different ways in these books, among which the comma and star were the most frequent; Also, the book of religion and life and the books of philosophy and psychology respectively have the highest and lowest amount of diversity and the books of religion and life and writing respectively have the highest and lowest amount of signs in them; Finally, punctuation marks were not used correctly in all these books. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| ", punctuation marks", textbooks", 11th grade", humanities", , ", Educational texts" | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |
||