| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
تحلیل تجارب زیستهی فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان از چالشهای دروس کارورزی | ||
| مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.16037.1411 | ||
| نویسندگان | ||
| مظهر بابایی* 1؛ پوریا بهمنی2 | ||
| 1اگروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665، تهران: ایران. | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: کارورزی در ایران و جهان، بهعنوان بخشی پویا و ارزشمند از آموزش معلمان و تجربهای ماندگار در تربیت حرفهای آنان شناخته میشود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیستهی فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان از چالشهای دروس کارورزی بود. به اقتضای هدف و سؤالات، از رویکرد کیفی و روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. میدان پژوهش شامل فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در بازهی سالهای تحصیلی 1398 تا 1400 با سابقهی کار در مدارس بود که با روش نمونهگیری در دسترس، 14 نفر از معلمان (2 زن و 12 مرد) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبهی نیمهساختاریافته بود که با معیار اشباع یافتگی پاسخها، مصاحبه صورت گرفت و کمک کدگذاری باز و سپس محوری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها در دو تم حاصل شد. تم نخست: شناسایی چالشها و تم دوم: ارائهی راهکارهایی برای برونرفت از این چالشها. باتوجهبه یافتههای پژوهش، کمبودهایی در واحدهای درسی کارورزی وجود دارد: عدم مشارکت معلم راهنما با دانشجو-معلم در مباحث کلاسی و رابطهی استاد - شاگردی با دانشجو-معلم، ناکارآمدی آموزههای واحدهای تئوری درس کارورزی، وجود خلأ دررابطهبا آموزش چگونگی مدیریت کلاسهای مجازی، نگاه آرمانگرایانه و هدفگذاریهای شخصی در مؤلفه محتوا، عدم آشنایی بعضی از مدرسین کارورزی با شیوه پژوهشهای کیفی، و در نهایت، عدم هماهنگی لازم در شیوه ارزشیابی از جمله این موارد بوده است. پژوهش حاضر پیشنهاد میکند تعامل میان آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان برای بهبود اجرای درس کارورزی تقویت شود، راهنمایان آموزشی در هماهنگی سرفصلها مشارکت فعالتری داشته باشند، و پژوهشهای آینده به بررسی چالشهای اقتصادی و فرهنگی کارورزی بپردازند | ||
| کلیدواژهها | ||
| تجارب زیسته؛ فارغ التحصیلان؛ دانشجو-معلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دروس کارورزی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analysis of the lived experiences of Farhangian University graduates from the challenges of internship courses | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mazhar Babaee1؛ Poorya Bahmani2 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
| 2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of the present study was to analyze the lived experiences of Farhangian University graduates regarding the challenges of internship courses. In line with the research objectives and questions, a qualitative approach and descriptive phenomenological method were employed. The research field consisted of Farhangian University graduates from Kurdistan Province during the academic years 2019–2021 who had work experience in schools. Using convenience sampling, 14 teachers (2 women and 12 men) were selected. Data were collected through semi-structured, researcher-made interviews, which continued until data saturation, and were analyzed using open and axial coding. The findings resulted in two main themes: the first theme was the identification of challenges, and the second theme included strategies to overcome these challenges. Based on the results, several deficiencies were found in internship courses, including the lack of cooperation between mentor teachers and student-teachers in classroom discussions and the mentor–student relationship; the ineffectiveness of theoretical internship courses; the absence of training on managing virtual classrooms; idealistic and personally driven content goals; unfamiliarity of some internship instructors with qualitative research methods; and finally, insufficient coordination in evaluation methods. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Lived Experiences, Graduates, Teacher-Students, Farhangian University, Internship Courses | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 |
||