| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
ارزشیابی اقدام پژوهی معلمان مبتنی بر الگوی پروواس (مورد: خراسان رضوی) | ||
| نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
| مقاله 5، دوره 11، شماره 20، آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.18002.1059 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم مقدم پور1؛ بهروز مهرام* 2؛ مرتضی کرمی3 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه فردوسی مشهد، ابران | ||
| 2گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
| 3استاد گروه مطالعات برناهم درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: اقدام پژوهی و برنامه معلم پژوهنده، موضوعی مورد توجه در نظامهای آموزش و پرورش جهان است که در ایران به طور محدودتری به آن پرداخته شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی برنامه کشوری معلم پژوهنده انجام شد. روش: روش این مطالعه ارزشیابی بر اساس الگوی پروواس بود که در چهارمرحله از پنج مرحله الگو، به بررسی عملکرد واقعی با معیارهای برنامه و در قالب مقایسه وضع موجود با مطلوب پرداخت. مراحل مورد بررسی شامل طراحی، استقرار، فرایند، و برونداد برنامه بود. وضعیت مطلوب از طریق معیارهای مصرّح در اسناد فرادست نظام آموزش و پرورش، سیاستها و راهبردهای آموزشی در کشورهای پیشرو، و مرور مقالهها و کتابهای مرتبط استخراج شد و وضعیت موجود، از طریق استفاده از پرسشنامه، مصاحبه با ذینفعان، کارگزاران و ارزیابان برنامه تعیین شد. یافتهها: در کلیت مطالعه، در فرایندهای هریک از چهار مرحله، همسوییها و ناهمسوییهایی میان وضعیت موجود و مطلوب مشاهده شد. نتیجه گیری: در معیارهایی چون دسترسی به منابع علمی، گواهی و تقدیر، ارزشیابی سالانه، حمایت مدیران، و پوشش معلمان تحت برنامه؛ میان دو وضع موجود و مطلوب برنامه همسانی وجود دارد و در مولفههای تخصیص فضای مناسب پژوهشی، هماهنگی درون سازمانی، و انتخاب محتوای مناسب؛ ناهمسویی وجود دارد. تغییر در برنامه آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تقویت برنامه های اجرایی برای حمایت حداکثری از معلمان پژوهنده، تهیه امکانات آموزشی لازم، تغییر محتوا و فرایند ارزشیابی کلاسی، و نظارت بر عملکرد مدیران؛ از جمله پیشنهادهای این مطالعه بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه معلم پژوهنده؛ ارزشیابی؛ پروواس؛ اقدام پژوهی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
| موضوعات | ||
| گسترش فرهنگ معلم پژوهنده | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluation of Teachers' Action Research Based on the Provas Model (Case: Khorasan-e-Razavi) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam MoghadamPour1؛ Behrooz Mahram2؛ Morteza Karami3 | ||
| 1M.A in educational research, Ferdowsi university of Mashhad, Iran. | ||
| 2Department of curriculum studies and instruction, Ferdowsi university of Mashhad, Iran | ||
| 3Department of curriculum studies and instruction, Ferdowsi university of Mashhad, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Action research and the teacher-as-researcher initiative have received considerable attention in educational systems worldwide, although they have been addressed to a more limited extent in Iran. The present study aimed to evaluate the national Teacher-Researcher Program in Iran. Method: This evaluation study employed the Provus Discrepancy Evaluation Model (DEM), focusing on four of its five stages—design, installation, process, and product—to examine the actual performance of the program against its established criteria through a comparison of the current and desired conditions. The desired condition was derived from explicit criteria stated in upstream educational policy documents of the Iranian education system, as well as from educational policies and strategies in leading countries and a review of relevant scholarly articles and books. The current condition was assessed using questionnaires and interviews with stakeholders, program implementers, and evaluators. Findings: Overall, across the four examined stages, both consistencies and discrepancies were observed between the current and desired states. Conclusion: Alignment was found in such criteria as access to academic resources, certification and recognition, annual evaluation, managerial support, and teacher coverage within the program. However, discrepancies were identified in allocation of appropriate research spaces, intra-organizational coordination, and selection of relevant content. Recommendations of this study included: revising the teacher education curriculum in Teacher Education (Farhangian) University, strengthening implementation programs to provide maximal support for teacher-researchers, supplying necessary educational facilities, reforming classroom assessment content and processes, and establishing monitoring mechanisms for managerial performance. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teacher Researcher program, ' evaluation, Provus, action research, Teacher education university | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |
||