| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب زیستشناسی یازدهم با مؤلفههای ساحت اجتماعی و سیاسی و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل | ||
| پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زاهده رسولی رهقی* 1؛ ریحانه ساکی زاده2 | ||
| 1دبیر زیست شناسی اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان، اصفهان، ایران | ||
| 2دبیر زیست شناسی اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر، خوزستان، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: تعلیم و تربیت یکی از عوامل اصلی تغییر در جوامع است. سند تحول بنیادین با تعیین اهداف آموزشی در شش ساحت، رشد همهجانبه متربیان را دنبال میکند. در این میان، ساحت اجتماعی و سیاسی بر آمادهسازی افراد برای مواجهه با جامعه و مسائل سیاسی تأکید دارد. هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به ساحت اجتماعی و سیاسی در محتوای کتاب زیستشناسی یازدهم و میزان انطباق آن با استانداردهای جهانی است. روشها: این پژوهش بهصورت کمی و کیفی به روش تحلیل محتوا، کتاب زیستشناسی یازدهم را موردبررسی قرار داد. برای گردآوری دادهها، از دو جدول شامل مؤلفههای ساحت اجتماعی و سیاسی و موارد آموزشی مورد تأکید سازمان ملل استفاده گردید. دادههای نهایی بهصورت جداول و نمودارها مصور شد. یافتهها: از مجموع 777 واحد تحلیل در کتاب، تنها 50 واحد به ساحت اجتماعی و سیاسی مرتبط بودند. بیشترین تعداد، مربوط به مؤلفههای دوری از مخاطرات اجتماعی و تکریم هویت ملی بود، درحالیکه مؤلفه کسب مهارتها و ارزشهای اجتماعی کمترین سهم را داشت. از میان این موارد، 24 واحد تحلیل با اهداف توسعه پایدار همسویی داشتند. نتیجهگیری: نتایج، نشاندهنده کمتوجهی به ساحت اجتماعی و سیاسی در کتاب زیستشناسی یازدهم است. همچنین فاصله میان اسناد ملی و بینالمللی، تحقق اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی را دشوار میسازد. بنابراین، بازنگری محتوای کتابهای درسی، توانمندسازی معلمان و پیوند مدارس با جامعه جهانی از اقدامات ضروری برای دستیابی به مقاصد تربیتی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زیستشناسی؛ سند تحول بنیادین؛ اهداف توسعه پایدار؛ ساحت اجتماعی و سیاسی؛ پایه یازدهم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the Alignment of the Eleventh-Grade Biology Textbook Content with the Components of the Social and Political Domain and the United Nations Sustainable Development Goals | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zahede Rasouli rahaqi1؛ Reyhaneh Saki zadeh2 | ||
| 1Biology teacher,education department of kashan county,isfahan,iran | ||
| 2Biology teacher, education department of shushtar country, khuzestan, iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Education is a fundamental drive for introducing changes in the society. Iran’s Fundamental Transformation Document defines educational goals across six domains to promote learners’ whole development. The social and political domain, in particular, emphasizes preparing individuals to engage with the society and political issues. Given this, the present study examined the extent to which the eleventh-grade biology textbook addresses the social and political domain and assessed its alignment with international standards. Methods: This mixed-methods content-analysis study evaluated the eleventh-grade biology textbook using two coding matrices: one identifying components of the social and political domain and the other listing educational priorities targeted by the United Nations. Analytical units were extracted and categorized, and the results were summarized in tables and charts. Findings: Of 777 analytical units identified in the textbook, only 50 units (6.4%) were found to closely focus on the social and political domain. The most recurring themes were ‘avoiding social hazards’ and ‘honoring national identity’ while ‘acquiring social skills and values’ represented the least proportion. Out of 50 units, 24 corresponded to the United Nations’ Sustainable Development Goals. Conclusion: The eleventh-grade biology textbook gives limited attention to the social and political domain. Furthermore, the gap between the national curricular aims and the international educational priorities makes it difficult to achieve the goals of social and political education. Therefore, revising textbook content, empowering teachers, and connecting schools with the global community are essential measures for achieving educational goals. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Biology, Fundamental Reform Document of Education, Sustainable Development Goals, Social and Political Domain, Eleventh-Grade | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |
||