| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
ارزیابی و مقایسه سطح تابآوری دانشجویان دختر و پسر رشته های آموزش علومپایه (آموزش زیستشناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک) و علومتربیتی، در دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان | ||
| پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سید مهدی رجائی* | ||
| اصفهان، خیابان کاوه، پردیس شهید باهنر اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر ارزیابی و مقایسه، سطح تابآوری دانشجویان دختر و پسر در رشتههای آموزش علومپایه وعلومتربیتی بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر و پسر رشتههای آموزش علوم پایه(آموزش فیزیک، آموزش زیست شناسی، آموزش ریاضی و آموزش شیمی) و علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان در ترم دوم سال تحصیلی 1402-1401 بود. 480دانشجوی پسر و 480 دانشجوی دختر به روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه کانر-دیویدسون بود که پایایی آن 0.79 محاسبه شدهاست. برای تحلیل داده ها، از از آزمون t مستقل با سطح معنیداری P<0.05 استفاده شد. بین نمرات تابآوری دانشجویان دختر و پسر رشته های علومپایه اختلاف معنیداری مشاهده نشد. اما میانگین کلی تابآوری دانشجویان علومپایه به طوری معنیداری از دانشجویان علومتربیتی بالاتر بود. در رشته علومتربیتی میانگین میزان تابآوری دانشجویان دختر، به طور معنیداری، بیشتر از پسران بود. کمترین نمرات تابآوری مربوط به دانشجویان پسر رشته علومتربیتی بود که لزوم برنامه ریزی برای تقویت مهارتهای زندگی و تابآوری در این حوزه را نشان میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تابآوری؛ دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش علومپایه؛ علومتربیتی؛ آموزش زیستشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluation Comparison of resilience level between Basic Science education and Educational sciences female and male students in Farhangian University of Isfahan | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Seyed Mehdi Raajaee | ||
| Biology Education Group, Farhangian university, Tehran, iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The aim of the present study was to examine and compare the level of resilience of Farhangian University’s students, taking into account two variables of student gender and majors (i.e., Science Education and Educational Sciences). Methods: The study employed a descriptive-survey method for its data collection from Farhangian University population of Isfahan province, including both males and females studying in different fields of basic Science Education (biology education, physics education, mathematics education, and chemistry education) and Educational Sciences during the second semester of 1401-1402 academic year. 480 male and 480 female students were selected using a stratified sampling method proportional to the population. The data collection tool was the Connor-Davidson questionnaire of Resilience, with the reported reliability of 0.79. For data analysis, an independent-sample t-test with a significance level of p<0.05 was used. Findings: There was no significant difference between the resilience scores of male and female students in the fields of basic Science Education, however, the overall mean score of resilience of basic Science students was significantly higher than Educational Sciences students. The results of within-group comparisons reveled that in the field of Educational Sciences, the average resilience score of female students was significantly higher than that of male students. The lowest resilience scores were found for male students in the field of Educational Sciences Conclusion: These findings call for a need for planning to strengthen life skills and resilience in the field. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| resilience, Farhangian University, Science Education, Educational Sciences, Biology Education | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||