| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
چالشها و راهکارهای یادگیری و تدریس زبان عربی: تحلیل تطبیقی تجربههای ایران و مالزی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.20927.1062 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالله حسینی* | ||
| استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف:. هدف این مطالعه تحلیل چالشها و راهکارهای یادگیری و تدریس زبان عربی در ایران و مالزی و بررسی مقایسهای تجربههای هر دو کشور است. این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مهارتهای زبانی، انگیزه یادگیری و نقش محیط و منابع آموزشی است و قصد دارد نقاط قوت و ضعف هر سیستم را روشن کرده و راهکارهای عملی را برای بهبود آموزش ارائه دهد.روشها: این مطالعه از نوع مروری-تحلیلی است و دادهها را از مقالات علمی منتشرشده در حوزه آموزش زبان عربی در ایران و مالزی جمعآوری کرده است. یافتهها را به صورت کیفی تحلیل و در سه محور اصلی شامل ویژگیهای ساختاری و زبانی، انگیزه و توانمندی انسانی، و شرایط محیطی و منابع آموزشی دستهبندی کرده؛ سپس با استفاده از روش تطبیقی، وجه اشتراک و افتراق میان سیستمهای آموزشی ایران و مالزی را بررسی کرده است. یافتهها: نتایج نشان داد که در مالزی، پیچیدگی ذاتی زبان عربی، خط، صرف و نحو، و تفاوت فرهنگی-زبانی باعث فشار شناختی و کاهش انگیزه میشود. در ایران، تمرکز بیش از حد بر قواعد دستوری، روشهای سنتی تدریس و محدودیت منابع، مانع | ||
| کلیدواژهها | ||
| ایران؛ مالزی؛ آموزش زبان عربی؛ چالشها؛ راهکارها؛ یادگیری عملی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Challenges and Strategies in Learning and Teaching Arabic: A Comparative Analysis of the Experiences of Iran and Malaysia | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abdullah Hosseiny | ||
| Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, ،, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The purpose of this study is to analyze the challenges and strategies of learning and teaching the Arabic language in Iran and Malaysia and to conduct a comparative examination of the experiences of both countries. The research seeks to identify the factors influencing language skills, learning motivation, and the role of environment and educational resources. It aims to highlight the strengths and weaknesses of each system and to propose practical solutions for improving Arabic education. Methods: This study is a review-analytical research that collected data from published scientific articles on Arabic language education in Iran and Malaysia. The findings were qualitatively analyzed and categorized into three main dimensions: structural and linguistic features, motivation and human capability, and environmental conditions and educational resources. Using a comparative approach, the study examined the similarities and differences between the educational systems of Iran and Malaysia. Findings: The results revealed that in Malaysia, the inherent complexity of Arabic, its script, morphology, syntax, and cultural-linguistic differences impose cognitive pressure and reduce motivation. In Iran, the excessive focus on grammar, traditional teaching methods, and limited resources hinder students’ practical mastery. Both countries face challenges such as a shortage of resources, limited practical environments, and | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Iran, Malaysia, Arabic language education, challenges, strategies, practical learning | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||