| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 492 |
| تعداد مقالات | 3,839 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,659,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,716,358 |
اثربخشی مدلهای مدیریت مدارس موفق: یک مطالعۀ تطبیقی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 1، مهر 1404، صفحه 1-15 اصل مقاله (933.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.4533 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: اهمیت مدیران و نقش خطیری که برای ارتقای کیفیت و اثربخشی مدارس ایفا میکنند، برکسی پوشیده نیست. اگر مدیران و رهبران آموزشی دارای دانش و مهارتهای کافی در بهسازی و توسعه جامعه باشند، بدون تردید، نظام آموزشی نیز از کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود، لذا این پژوهش در صدد است تا ﺑـﺎ مطالعۀ ﻣﻘﺎﻻت و ادﺑﯿﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ و استفاده از دادههای موجود، در پروژه بینالمللی مدیریت موفق مدارس (PPSSI)، ویژگیها، فرآیندها و مدل های موفقیت مدیران را مورد بررسی قرار دهد. روشها: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش تطبیقی )الگوی جورج بردی( است. جامعه آماری شامل کلیه مقالات منتشر شده در پایگاه رسمی پروژه PPSSI در دانشگاه ناتینگهام انگلستان بود که در این پژوهش، 24 مقاله مرتبط با ویژگیهای مدیران مدارس موفق که در سه کشور انگلستان، استرالیا و ایالات متحده انجام شده بود به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کشورهای مورد مطالعه تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق دارند از جمله: استفاده از الگوی رهبری توزیعی، مشارکتی و الگوی مبتنی بر آموزش، برنامهریزی در جهت ارتقای کیفیت تدریس معلمان، غنیسازی برنامه درسی، مهارت ایجاد روابط قوی، شجاعت و آمادگی برای روبهرو شدن با چالش، صداقت، احترام به کارکنان، خوشبینی، تعهد و مهربانی. تفاوتهای قابل مشاهده تأثیرگذار بر موفقیت مدیران مدارس موفق در کشورهای منتخب نیز شامل اهداف ملی و سیاستهای خاص کشورها در آموزش و پرورش، ساختار و سیستمهای بودجه، تفاوتهای سیاسی و فرهنگی، میزان تمرکززدایی آموزشی، فشارهای نظارتی خارج از مدرسه و رویکردهای آمادهسازی مدیران بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج بررسی مقالات داد که هیچ یک از الگوهای رهبری در مطالعات PPSSI بهتنهایی غالب نیست ولی در بین الگوهای استخراج شده، تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق که موجب اثربخشی و کارایی مدارس تحت مدیریت آنها می باشد، وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که موفقیت مدارس تا حد زیادی به رهبری مؤثر، مهارتهای ارتباطی و رویکرد مشارکتی مدیران وابسته است. توجه به این ویژگیها در انتخاب و آموزش مدیران میتواند به ارتقای کیفیت آموزش و بهبود عملکرد مدارس کشور کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیر موفق؛ مدارس موفق؛ مطالعات تطبیقی؛ مدلهای موفقیت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effectiveness of successful school management models: A comparative study | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The role of school principals in shaping the quality and success of education is both vital and widely recognized. When school leaders have the right knowledge, skills, and mindset to guide improvement, they can create schools that are both effective and inspiring. This study set out to explore what makes school principals successful by reviewing existing literature and drawing on data from the Project for Successful School Leadership International (PPSSI). Methods: Using George Brady’s comparative method, 24 research articles were selected from the PPSSI database at the University of Nottingham. These studies, conducted in England, Australia, and the United States, were analyzed through qualitative content analysis to identify common themes in leadership success. Findings: The findings revealed many shared characteristics among effective school principals. They often practice distributed and participatory leadership, promote learning-centered approaches, and focus on improving teaching quality and enriching the curriculum. Successful principals also tend to build strong relationships, show courage in facing challenges, and demonstrate personal qualities such as honesty, respect, optimism, commitment, and kindness. At the same time, the study found that national goals, education policies, funding systems, political and cultural contexts, and approaches to principal preparation can influence how leadership success is achieved in different countries. Discussion and Conclusion: Overall, the research shows that there is no single model of leadership that guarantees success. Instead, effective principals adapt a mix of strategies that best suit their schools’ needs. What unites them is a focus on collaboration, clear communication, and a shared vision for continuous improvement. Paying attention to these qualities in the selection and training of principals can make a meaningful difference in improving the quality of education and the overall performance of schools. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |
||