| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 494 |
| تعداد مقالات | 3,845 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,674,744 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,718,645 |
آسیب شناسی برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و ارائه راهکار (مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی) | ||
| مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.16127.1414 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد علی پور* 1؛ الهه چاجی2؛ فاطمه نورانی فر3 | ||
| 1دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه گرگان، گلستان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی برنامه درسی کارورزی از نظر اعضای هیئت علمی بود. لذا نظرات اساتید به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. مشارکت کنندگان در پژوهش، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بودند که با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و با مصاحبه نیمه ساختار یافته 7 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان، داده های اخذ شده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از روش تجزیه و تحلیل هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. جهت ارزیابی نتایج پژوهش کیفی حاضر، از معیارهای گویا و لینکلن استفاده شد. یافته ها در قالب 5 مضمون چالشهای آموزشی، تربیتی، اداری-مدیریتی، محدودیت منابع انسانی و امکانات و راهکارها و پیشنهادات ارائه گردید. یافته های پژوهش نشان میدهد که طراحی برنامه کارورزی علمی و بینقص است اما اجرا و عمل به آن صحیح اتفاق نیافته است. لذا برنامه کارورزی تا وضعیت مطلوب به دلیل برخی از مشکلات و چالشهای فاصله دارد که می بایست برنامهریزان دانشگاه فرهنگیان در راستای رفع این چالشها اقداماتی اساسی انجام دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کارورزی؛ برنامه درسی؛ آسیب شناسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ خراسان جنوبی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Pathology of the internship curriculum at Farhangian University and providing a solution (Case study of faculty members at Farhangian University of South Khorasan) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| MOHAMMAD ALIPOUR1؛ elahe chaji2؛ Fateme Noorani Far3 | ||
| 1PhD in Curriculum Planning, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| 2Bachelor of Social Science Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| 3Master's degree student in social science research, University of Gorgan, Golestan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of the present study was to diagnose the internship curriculum from the perspective of faculty members. Therefore, the opinions of the professors were examined in a qualitative and phenomenological manner. The participants in the study were all faculty members of Farhangian University of South Khorasan. Considering the nature of the study, a purposive sampling method of the criterion type was used, and the data obtained was saturated by semi-structured interviews with 7 professors of Farhangian University. To analyze the collected data, the Claise seven-step analysis method was used. To evaluate the results of the present qualitative study, the Goya and Lincoln criteria were used. The findings were presented in the form of 5 themes of educational, training, administrative-management challenges, human resource limitations, and facilities, solutions, and suggestions. The findings of the study show that the design of the internship program is scientific and perfect, but its implementation and practice have not been correct. Therefore, the internship program is far from reaching its desired status due to some problems and challenges, and Farhangian University planners must take fundamental steps to address these challenges | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Internship, Curriculum, Pathology, Farhangian University, South Khorasan | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||