| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,853 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,707,219 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,724,161 |
مدلهایی از رویکرد فرهنگی- اجتماعی در آموزش موضوعات زیستی | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18314.1514 | ||
| نویسنده | ||
| حاتم احمدی* | ||
| گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متأثر از عوامل مختلفی همچون عوامل شناختی و نیز عوامل اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی مدلهایی از رویکرد فرهنگی-اجتماعی بر اساس نظریه ویگوتسکی در حوزه آموزش موضوعات زیستی است. رویکردهای فرهنگی- اجتماعی بر وابستگی متقابل فرآیندهای اجتماعی و فردی در ساخت مشترک دانش تأکید دارد. در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی بین المللی پاب مد، اسکوپوس و همچنین موتور جستجوی گوگل اسکولار با استفاده از کلیدواژههای مرتبط با رویکرد فرهنگی-اجتماعی، نظریه ویگوتسکی، آموزش، یادگیری، زیستشناسی تا سال 2024 مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه مقاالات پژوهشی از نوع مروری و اصیل بودند. بررسی مطالعات صورتگرفته نشان داد که کابرد مدلهایی از رویکرد فرهنگی- اجتماعی همچون نقش علم و فناوری، نقش یادگیری همیارانه، نقش یادگیری مشارکتی به کمک رایانه و نقش رویکرد تاریخ و فلسفه علم نسبت به روش سخنرانی در آموزش موضوعات زیستی، موجب ارتقاء اموزش و افزایش پروسه یاددهی- یادگیری میَشود. موضوعات مورد مطالعه در زیست شناسی نسبت به مباحث سایر علوم و از جمله علوم فیزیکی متمایز بوده و استفاده از ساحتهای مختلف و از جمله ساحت فرهنگی- اجتماعی در آموزش آن یک ضرورت محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رویکرد فرهنگی- اجتماعی؛ آموزش؛ زیستشناسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||