| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,884 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,891,197 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,805,793 |
مدلهایی از رویکرد فرهنگی- اجتماعی در آموزش موضوعات زیستی | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 38، خرداد 1404، صفحه 35-45 اصل مقاله (408.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18314.1514 | ||
| نویسندگان | ||
| حاتم احمدی* 1؛ محمد آبیاری2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متأثر از عوامل مختلفی همچون عوامل شناختی و نیز عوامل اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی مدلهایی از رویکرد فرهنگی-اجتماعی بر اساس نظریه ویگوتسکی در حوزه آموزش موضوعات زیستی است. رویکردهای فرهنگی- اجتماعی بر وابستگی متقابل فرآیندهای اجتماعی و فردی در ساخت مشترک دانش تأکید دارد. در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی بین المللی پاب مد، اسکوپوس و همچنین موتور جستجوی گوگل اسکولار با استفاده از کلیدواژههای مرتبط با رویکرد فرهنگی-اجتماعی، نظریه ویگوتسکی، آموزش، یادگیری، زیستشناسی تا سال 2024 مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه مقاالات پژوهشی از نوع مروری و اصیل بودند. بررسی مطالعات صورتگرفته نشان داد که کابرد مدلهایی از رویکرد فرهنگی- اجتماعی همچون نقش علم و فناوری، نقش یادگیری همیارانه، نقش یادگیری مشارکتی به کمک رایانه و نقش رویکرد تاریخ و فلسفه علم نسبت به روش سخنرانی در آموزش موضوعات زیستی، موجب ارتقاء اموزش و افزایش پروسه یاددهی- یادگیری میَشود. موضوعات مورد مطالعه در زیست شناسی نسبت به مباحث سایر علوم و از جمله علوم فیزیکی متمایز بوده و استفاده از ساحتهای مختلف و از جمله ساحت فرهنگی- اجتماعی در آموزش آن یک ضرورت محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رویکرد فرهنگی- اجتماعی؛ آموزش؛ زیستشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Models of a socio-cultural approach to teaching biological subjects | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hatam Ahmadi1؛ Mohammad Abyari2 | ||
| 1Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665- 889 Tehran, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665- 889 Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Objectives: Students' academic achievement is affected by various factors such as cognitive and socio- economic-cultural factors. Therefore, this study examines models of the socio-cultural approach based on Vygotsky's theory in teaching biological subjects. Socio-cultural approaches emphasize the interdependence of social and individual processes in the joint construction of knowledge. In this review study, international databases such as PubMed, Scopus, and Google Scholar were searched using keywords related to sociocultural approach, Vygotsky's theory, education, learning, and biology until 2024. The inclusion criteria for the study were review and original research articles. The contents of 31 articles and books were used in this study. A review of the studies conducted showed that the use of models of socio-cultural approaches such as the role of science and technology, the role of cooperative learning, the role of computer-assisted collaborative learning, and the role of the approach of history and philosophy of science to the lecture method in teaching biological subjects leads to the promotion of education and the enhancement of the teaching-learning process. The subjects studied in biology are distinct from the topics of other sciences, including physical sciences, and the use of different areas, including the socio-cultural area, in its teaching is considered a necessity. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Socio-cultural approach, education, biology | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |
||