| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,717,883 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,726,244 |
تبیین ظرفیتهای آموزشی بازیهای رایانهای در پرورش مهارتهای شهروندی با تأکید بر مؤلفههای مسئولیت اجتماعی | ||
| پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.19324.1264 | ||
| نویسنده | ||
| علی رازیزاده* | ||
| استادیار گروه هنرهای رسانهای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف و پیشینه پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین ظرفیتهای آموزشی بازیهای رایانهای در پرورش مهارتهای شهروندی و مؤلفههای مسئولیت اجتماعی انجام شد. با توجه به گسترش نقش بازیهای رایانهای بهعنوان رسانهای فرهنگی و تربیتی، بررسی نظاممند نحوه بازنمایی مفاهیم اخلاقی و اجتماعی در ساختارهای روایی و تعاملی آنها ضرورت دارد. مسئله اصلی پژوهش این است که بازیهای دارای روایت تعاملی چگونه میتوانند به آموزش غیررسمی مؤلفههایی چون همدلی، مشارکت اجتماعی، پاسخگویی، احترام به حقوق دیگران و حفاظت از محیطزیست کمک کنند. روش: پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل محتوای تماتیک انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل بازیهای رایانهای با سازوکارهای تصمیمگیری اخلاقی و پیامدهای اجتماعی بود. از میان آنها، ۲۴ عنوان در بازهی ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل دادهها در سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و برای افزایش دقت و اعتبار، از مثلثسازی دادهها و بازبینی مکرر پژوهشگر استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان میدهد بازیهای دارای روایت تعاملی از طریق تصمیمگیری اخلاقی، پیامدهای رفتاری و تعامل با شخصیتهای متنوع، بستر مؤثری برای درک و درونیسازی ارزشهای اجتماعی فراهم میکنند. این بازیها با شبیهسازی موقعیتهای واقعی، موجب تقویت همدلی، مسئولیتپذیری، پاسخگویی و احترام به حقوق فردی و جمعی میشوند. نتیجهگیری: بر اساس تحلیل انجامشده، بازیهای رایانهای را میتوان رسانهای تربیتی و مکمل نظامهای آموزشی دانست. بهرهگیری هدفمند از ظرفیت روایتهای تعاملی میتواند به ارتقای سواد اجتماعی، تقویت کنش مسئولانه و پرورش شهروندان آگاه و مشارکتجو در بستر آموزش رسمی و غیررسمی منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مهارتهای شهروندی؛ مسئولیت اجتماعی؛ یادگیری اخلاقی؛ مطالعات بازیهای رایانهای؛ روایتهای تعاملی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Explaining the Educational Capacity of Video Games in Fostering Citizenship Skills with Emphasis on Social Responsibility Components | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ali Razizadeh | ||
| Assistant Professor in Department of Media Arts, Religion and Media Faculty, IRIB University, Qom, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Objective and Background: This study explores the educational potential of video games in fostering citizenship skills and social responsibility. As video games increasingly function as cultural and learning media, examining how they represent and teach ethical and social values through interactive narratives is essential. Method: Using a qualitative thematic content analysis, 24 narrative-driven games (2007–2022) featuring moral choices and social consequences were selected through purposive sampling. Data were analyzed in three stages, open, axial, and selective coding, with data triangulation and iterative researcher review ensuring analytical rigor. Findings: The analysis revealed that interactive narrative games create meaningful learning contexts where players engage with moral dilemmas, social challenges, and the outcomes of their actions. These experiences encourage empathy, ethical reflection, and a sense of accountability. Games employing branching narratives and moral consequence systems allow players to experience the impact of their decisions on others, thereby reinforcing civic awareness and social engagement. Moreover, the cooperative and problem-solving aspects of certain titles promote collaboration and dialogue, simulating real-world citizenship practices. Conclusion: Video games, when designed or applied purposefully, can transcend entertainment to serve as effective pedagogical tools. Their interactive structures provide experiential learning environments that internalize civic and ethical principles. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Citizenship Education, Social Responsibility, Moral Learning, Video Game Studies, Interactive Narratives | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||