| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,717,883 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,726,244 |
بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس مؤلفههای تربیت شهروندی مونته سوری | ||
| پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.19940.1277 | ||
| نویسندگان | ||
| مجتبی پورکریمی هاوشکی1؛ جابر افتخاری2؛ زهرا کوشی* 3 | ||
| 13. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 3دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان به کارگیری مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر مونته سوری بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش آنتروپی شانون بود. جامعه آماری، 4 جلد کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1403- 1402 بود. حجم نمونه برابر با حجم جامعه بود. یافتهها: یافتهها نشان داد مؤلفه آمادگی برای تفکر و عمل مستقل(WJ= 0/320)، از بیشترین ضریب اهمیت و در مراتب بعدی به ترتیب مؤلفههای هدف شهروندی مشترک(WJ= 0/320)، انسانیت برای هماهنگی(WJ= 0/253)، تصور شهروند آینده (WJ= 0/178)، دانش به مثابه پیش نیاز و رشد شخصیت به عنوان هدف (WJ= 0/052)، جهان بینی در حال توسعه (WJ= 0/038) و شهروندان سازگار و نقاد (WJ= -0.198)، قرار دارند. بیشترین ضریب اهمیت مؤلفهها در کتاب پایه سوم (WJ= 0/454) است و در مراتب بعدی به ترتیب پایه ششم (WJ= 0/359)، پایه پنجم (WJ= 0/138)، و کمترین ضریب اهمیت در پایه چهارم (WJ= 0/047) است. بحث و نتیجهگیری: در مجموع مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر مونته سوری در مقایسه با یکدیگر توزیع متوازنی ندارند و کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی نیازمند بازنگری و بازنویسی در زمینه توجه متوازن به مؤلفههای تربیت شهروندی با رویکرد مونته سوری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آنتروپی شانون؛ تحلیل محتوا؛ تربیت شهروندی؛ دوره ابتدایی؛ مونته سوری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Review of the social studies books of the primary educational course of the components of Montessori citizenship education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mojtaba Poorkarimi Havoshki1؛ Jaber Eftekhari2؛ Zahra Kaveshi3 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Kerman, Iran | ||
| 2PhD. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
| 3PhD in Curriculum Planning, Lecturer at Farhangian University, Kerman, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Aim and introduction: This research analyzes the content of elementary school social studies textbooks based on the application of Montessori-based civic education components. Methodology: This descriptive research employed content analysis using Shannon's entropy method. The population consisted of four elementary school social studies textbooks from the 2023-2024 academic year. The sample size was equal to the population size. Findings: The findings revealed that the component "readiness for independent thought and action" (WJ= 0.320) had the highest importance coefficient. Subsequently, the components ranked as follows: "shared civic goals" (WJ= 0.320), "humanity for harmony" (WJ= 0.253), "future citizen's vision" (WJ= 0.178), "knowledge as a prerequisite and personality development as a goal" (WJ= 0.052), "developing worldview" (WJ= 0.038), and "adaptable and critical citizens" (WJ= -0.198). The highest importance coefficient for the components was found in the third-grade textbook (WJ= 0.454), followed by the sixth grade (WJ= 0.359), fifth grade (WJ= 0.138), and the lowest in the fourth grade (WJ= 0.047). Discussion and Conclusion: Overall, the Montessori-based civic education components are not evenly distributed. Elementary school social studies textbooks require revision and rewriting to ensure balanced attention to civic education components using a Montessori approach. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Shannon entropy, content analysis, citizenship education, elementary school, Montessori | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |
||