| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,717,883 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,726,244 |
بررسی اثرگذاری زیست رسانهای دانشجومعلمان بر کیفیت تدریس آنها؛ مطالعه موردی: دانشجومعلمان پردیس امیرکبیردانشگاه فرهنگیان | ||
| پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.20063.1282 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه منصوری* 1؛ فاطمه فرهنگیان2؛ فاطمه یارمحمدلو2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
| 2گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با گسترش روزبهروز رسانههای اجتماعی، جوانان به ویژه دانشجویان، شناخت و بهرهبرداری بیشتری از رسانههای اجتماعی کرده و با اهداف مختلفی چون آموزش، سرگرمی و تفریح، بخش مهمی از اوقات خود را در این رسانهها می گذرانند. از آنجایی که دانشجومعلمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بررسی و تحلیل پیامدها و یا آسیبهای عضویت ایشان در رسانههای اجتماعی، لازم و ضروری خواهد بود. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که اثرگذاری زیست دانشجومعلمان در بستر رسانههای اجتماعی بر کیفیت تدریس ایشان چیست؟ جهت پاسخگویی به این پرسش، از روش کیفی استفاده شده است. جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه پژوهش دانشجومعلمان پردیس امیرکبیر دانشگاه فرهنگیان هستند که از میان آنها 14 نفر از دانشجومعلمان به روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. با عملیات کدگذاری باز مجموعاً729 کدباز از مصاحبهها استخراج و پس از مقولهبندی این نتیجه حاصل شد که زیست دانشجومعلمان در بستر رسانههای اجتماعی علاوه بر اثرگذاری مستقیم، به واسطه شاخص هایی چون چالشهای وابستگی به رسانههای اجتماعی، الگوهای مصرف رسانهای، انگیزهها و علایق استفاده از شبکههای اجتماعی، اثرگذاری غیرمستقیم نیز بر کیفیت تدریس ایشان دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوهای مصرف رسانهای؛ دانشجو معلمان؛ رسانههای اجتماعی؛ سرگرمی؛ کیفیت تدریس | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the Impact of Student Teachers’ Media Ecology on Their Teaching Quality: A Case Study of Student Teachers at Amirkabir Campus of Farhangian University | ||
| نویسندگان [English] | ||
| samaneh mansouri1؛ fatemeh farhangian2؛ fateme yarmohammadlo2 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Social Science Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
| 2Department of Social Science Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| With the rapid expansion of social media, young people—particularly university students—are increasingly engaging with these platforms for purposes such as learning, entertainment, and leisure. Student-teachers are no exception; thus, examining the potential consequences and challenges of their engagement with social media is both essential and timely. The central question of this study is: How does student-teachers’ engagement in social media environments influence the quality of their teaching? This study employed a qualitative research design. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. The participants were student-teachers from Amirkabir Campus of Farhangian University, with 14 individuals selected through purposive sampling until theoretical saturation was reached. Open coding of the interviews produced a total of 729 initial codes, which were subsequently categorized into broader themes. The findings indicate that student-teachers’ engagement in social media affects their teaching quality both directly and indirectly. Indirect effects were identified through factors such as challenges related to social media dependency, patterns of media consumption, and motivations and interests in using social networks. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Media Consumption Patterns, Student Teachers, Social Media, Entertainment, Teaching Quality | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||