| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,717,883 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,726,244 |
ارزیابی انطباق محتوای دروس جغرافیای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی با استانداردهای آموزش محیطزیست | ||
| پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.20178.1285 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد عظیمی1؛ امین گلشن* 2؛ نیما صادقزاده بلیل3 | ||
| 1دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف:آموزش محیطزیست نقش محوری در شکلدهی نگرشها،مهارتها و رفتارهای پایدار دانشآموزان دارد و دروس جغرافیای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بهعنوان ابزار آموزشی،فرصت مناسبی برای تحقق این اهداف فراهم میکنند.با توجه به اهمیت پرورش شهروندان مسئول محیطزیستی،بررسی میزان پوشش مؤلفههای زیستمحیطی در این دروس ضروری است.هدف این پژوهش،تحلیل محتوای دروس جغرافیا و تعیین انطباق آن با استانداردهای آموزش محیطزیست است.روشها:این مطالعه با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد کمی انجام گرفت.در تحلیل دادهها از الگوی آنتروپی شانون استفاده شد که روشی علمی برای سنجش توزیع و میزان اهمیت مفاهیم به شمار میرود.پردازش دادهها با استفاده از نرمافزار R نسخه 4.5.0 صورت پذیرفت.جامعه آماری پژوهش شامل محتوای دروس جغرافیای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود؛باتوجهبه ماهیت موضوع،کل این جامعه بهعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد.ابزار گردآوری دادهها،چکلیست اختصاصی بود که پژوهشگران برای تحلیل محتوای کتب طراحی کرده بودند.روایی محتوایی توسط هشت متخصص تأیید و پایایی با شاخص کاپای کوهن 0/82 تضمین شد.یافتهها:یافتهها نشان داد که مؤلفهها با توزیع مرحلهای ومنطقی در دروس جغرافیا ارائه شدهاند.آب و خاک بیشترین پوشش را دارند و زیستکره وصوت در پایههای پایینتر کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.تحلیل همبستگی و آنتروپی نشان داد که محتوا یکپارچه ومنسجم است ودانشآموزان بهتدریج با مفاهیم پیچیده زیستمحیطی آشنا میشوند.نتیجهگیری:دروس جغرافیای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی با طراحی تدریجی،زمینه رشددانش ونگرش محیطزیستی را فراهم میکنند ومهارتهای تفکر اکوسیستمی را تقویت میسازند.با این حال،توجه بیشتربه مؤلفههای کمتر پوششیافته،میتواند اثرگذاری آموزش محیطزیست را افزایش دهدودانشآموزان را به شهروندانی فعال ومسئول درحفاظت از محیطزیست تبدیل کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مولفههای محیط زیست؛ محتوای دروس جغرافیا؛ کتابهای مطالعات اجتماعی؛ دوره دوم ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ آنتروپی شانون | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluation of the Alignment of Geography Lessons in Second-Cycle Elementary Social Studies Textbooks with Environmental Education Standards | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Nima Sadeghzadeh Belil1؛ Amin Golshan2؛ Nima Sadeghzadeh belil3 | ||
| 1Associate Professor of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| 2Curriculum Studies Department, Educational Research Major, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
| 3PhD student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives:Environmental education is pivotal in shaping students’ sustainable attitudes, skills, and behaviors.Geography lessons within second-grade social studies textbooks provide a vital platform for achieving these goals. Given the critical need to cultivate environmentally responsible citizens, evaluating the coverage of environmental components in these lessons is essential.This study aims to analyze the content of geography lessons and determine their alignment with environmental education standards.Methods: The research utilized qualitative content analysis with a quantitative approach, employing Shannon’s entropy model to assess concept distribution and significance. Data processing was conducted using R software (version 4.5.0). The study population comprised all geography lessons in second-grade social studies textbooks, fully included as the sample. A researcher-designed checklist served as the data collection tool, with content validity confirmed by eight experts and reliability established via Cohen’s Kappa (0.82).Findings: Results indicate a logical, stepwise presentation of environmental components. Water and soil are prominently covered, while biosphere and sound receive less attention in lower grades. Entropy and correlation analyses reveal coherent content, progressively introducing complex environmental concepts.Conclusion: Geography lessons, with their structured design, foster environmental knowledge and ecosystemic thinking. Enhanced focus on underrepresented components could further strengthen environmental education, empowering students as proactive, responsible environmental citizens. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Environmental Components, Content of Geography Lessons, Social Studies Textbooks, Second Cycle of Elementary Education, Content Analysis, Shannon Entropy | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |
||