| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,370 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,282 |
بودجهریزی مدرسه محور و مدیریت مدرسهمحور: بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| دوره 4، شماره 1، مهر 1404، صفحه 35-53 اصل مقاله (1.08 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.4558 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف از این مقاله بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق( اسپانیا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک) در فرایند بودجهریزی مدرسه محور و دلالتهای آن برای نظام آموزش و پرورش ایران می باشد. روش: این پژوهش کیفی با استفاده از روش توصیفی- کتابخانهای به بررسی تطبیقی عملکرد و نحوه تفویض اختیار به مدارس در امر بودجهریزی در نظامهای آموزشی موفق بر اساس مراحل بردی پرداخته است. یافتهها: یافتهها نشان می دهد که واگذاری اختیار بودجه ریزی به مدارس از ارکان اساسی پیاده سازی مدرسه محوری به شمار رفته و از جمله توانایی هایی که مدارس باید در فرایند مدیریت مدرسه محور داشته باشند، بودجه بندی توسط خود مدرسه است. بررسی حاضر همچنین نشان داد که عوامل متعددی از قبیل عاملان بودجه ریزی مدرسه محور( مدیران، معلمان، نمایندگان دانش آموزان و شورای محلی) که از آنها به عنوان شرایط نرم افزاری در بودجه ریزی مدرسه محور نام برده می شود و عوامل سخت افزاری نظیر منابع مکتوب و دیجیتالی، روشهای مدیریتی، قوانین، داده های اطلاعاتی، منابع و محیط آموزشی در فرایند بودجه ریزی مدرسه محور نقش دارند. مطالعات انجام شده در سطح کشور هم نشان می دهد که مدارس کشور فاقد امکانات لازم برای مدرسه محوری بوده و مهارت مدیران و معلمان نیز که از عاملان مهم در مدرسه محوری هستند در این زمینه ناکافی می باشد. نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافتهها، لازم است با اتخاذ راه کارهایی از قبیل تخصیص منابع به مدارس و ناحیه های آموزشی، آموزش مدیران و اعضای انجمنها یا شوراهای محلی مدارس و نیز آموزش برنامهریزان و بودجهریزان در راستای بهبود این امر حرکت نمود. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| School-Centered Budgeting and School-Centered Management: A Study of the Experiences of Successful Educational Systems | ||
| چکیده [English] | ||
| Objectives: The aim of this article is to examine the experiences of successful educational systems in the school-based budgeting process and its implications for the Iranian education system. Method: This research was conducted using a comparative approach and utilizing resources and documents in line with the performance and method of delegating authority to schools in the field of budgeting. Findings: The findings show that delegating budgeting authority to schools is one of the basic pillars of school-based implementation, and among the capabilities that schools should have in the school-based management process is budgeting by the school itself. The present study also showed that several factors such as school-based budgeting agents (principals, teachers, student representatives, and local councils) who are referred to as software conditions in school-based budgeting, and hardware factors such as written and digital resources, management methods, laws, information data, resources, and the educational environment play a role in the school-based budgeting process. Studies conducted at the national level also show that the country's schools lack the necessary facilities for school-centeredness, and the skills of administrators and teachers, who are important factors in school-centeredness, are insufficient in this regard. Conclusion: Overall, according to the findings, it is necessary to move towards improving this issue by adopting measures such as allocating resources to schools and educational districts, training administrators and members of local school associations or councils, and training planners and budgeters. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Budgeting Comparative Approach Decentralization School, Based Management Educational Systems | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||