| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,370 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,282 |
چالشها و راهکارهای آموزش زبان عربی در ایران و مالزی: تحلیل تطبیقی مبتنی بر مکتب آمریکایی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| دوره 4، شماره 1، مهر 1404، صفحه 70-85 اصل مقاله (683.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.4560 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف این مطالعه تحلیل چالشها و راهکارهای یادگیری و تدریس زبان عربی در ایران و مالزی و بررسی مقایسهای تجربههای هر دو کشور است. این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مهارتهای زبانی، انگیزه یادگیری و نقش محیط و منابع آموزشی است و قصد دارد نقاط قوت و ضعف هر سیستم را روشن کرده و راهکارهای عملی را برای بهبود آموزش ارائه دهد. روشها: این مطالعه از نوع مروری – تحلیلی است و جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی مقالات علمی منتشرشده در حوزه آموزش زبان عربی در ایران و مالزی در سالهای اخیر (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵) است. معیار انتخاب منابع، مرتبط بودن مقاله با محورهای پژوهش شامل ویژگیهای ساختاری و زبانی، انگیزه و توانمندی انسانی، و شرایط محیطی و منابع آموزشی بوده است. یافتهها بهصورت کیفی تحلیل و در سه محور اصلی دستهبندی شدهاند و سپس با استفاده از روش تطبیقی، شباهتها و تفاوتهای سیستمهای آموزشی دو کشور بررسی شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که یادگیری عربی در مالزی به دلیل پیچیدگیهای زبانی و فرهنگی با فشار شناختی همراه است و در ایران تمرکز بر قواعد و روشهای سنتی مانع تسلط کاربردی میشود. هر دو کشور با محدودیت منابع و فرصتهای عملی مواجهاند امّا فعالیتهای جانبی و منابع چندرسانهای میتوانند یادگیری کاربردی را بهبود بخشند. نتیجهگیری: موفقیت در یادگیری زبان عربی نیازمند توجه همزمان به ساختارهای زبانی، تقویت انگیزه و توانمندی معلمان و فراهمسازی محیط و منابع مناسب است. ایران میتواند از تجربه مالزی در ایجاد محیطهای عملی و بهرهگیری از منابع چندرسانهای استفاده کند و مالزی نیز از پشتوانه علمی ایران بهرهمند شود. این تبادل تجربه مسیر ارتقای آموزش عربی را در هر دو کشور هموار میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش زبان عربی؛ یادگیری کاربردی؛ چالشها؛ راهکارها؛ ایران؛ مالزی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Challenges and Solutions in Arabic Language Education in Iran and Malaysia: A Comparative Analysis Based on the American Approach | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Purpose: This study examines the key issues and strategies in teaching and learning Arabic in Iran and Malaysia, offering a comparative perspective on both systems. It explores how linguistic factors, learner motivation, and the educational environment shape Arabic language proficiency, aiming to identify strengths, weaknesses, and practical pathways for improvement. Methods: Adopting a review-based analytical approach, this study synthesizes research published between 2020 and 2025 on Arabic language education in Iran and Malaysia. Sources were selected based on their relevance to three main dimensions: linguistic and structural characteristics, motivational and human competencies, and environmental and resource-related factors. The data were qualitatively analyzed and compared across both national contexts to highlight shared trends and distinctive practices. Findings: The analysis revealed that in Malaysia, Arabic learning often entails cognitive strain due to linguistic and cultural complexities, while in Iran, traditional grammar-based instruction limits learners’ communicative abilities. Both systems face shortages in practical opportunities and learning materials; however, integrating extracurricular activities and multimedia tools can effectively enhance applied learning experiences. Conclusion: Achieving success in Arabic language education depends on an integrated focus on language structures, learner motivation, teacher preparation, and supportive learning environments. Iran may benefit from Malaysia’s emphasis on practice-based and multimedia learning, while Malaysia can leverage Iran’s academic expertise in linguistic studies. Collaboration and mutual learning between the two systems could significantly advance Arabic language education in both contexts. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Arabic language education, Practical learning, Challenges, solutions, Iran, Malaysia | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |
||