| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,358 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,280 |
اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 11، شماره 43، آذر 1404، صفحه 50-72 اصل مقاله (482.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهران دستورانی* 1؛ مهدی واحدی2 | ||
| 1تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مدل SEM بر غنیسازی آموزش و یادگیری دانشآموزان تیزهوش و بااستعداد در سطح مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر رویکرد، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. در مرحله نخست، از روش گروه کانونی با ۱۲ معلم برای طراحی فعالیتهای غنیسازی بهره گرفته شد و در مرحله دوم، اثربخشی برنامه از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از والدین و به روش پدیدارشناسی ارزیابی گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها برای سؤال اول پژوهش، از روش مقایسه مستمر و برای سؤال دوم پژوهش، از تحلیل مضمون برای کمک به مستندسازی و تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل SEM، چارچوبی منعطف و کارآمد برای بهبود مدارس است که میتواند متناسب با هر بستری بومیسازی شود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که اجرای این مدل به کمک فناوری، دانشآموزان را درگیر یادگیریهای عمیق، تفکر سطح بالا و تکالیف کاربردی میکند و رشد مهارتهای شناختی، اجتماعی و رفتاری آنان را به طور معناداری تقویت مینماید. این طرح راهکاری عملی برای شکوفایی استعدادهای پنهان در نظام آموزش عمومی کشور ارائه میدهد. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effectiveness of the SEM Model in Enriching Teaching and Learning of Gifted and Talented Students in Regular Schools through Network-Based Technology | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mehran Dastoorani1؛ Mahdi Vahedi2 | ||
| 1Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| This study aimed to investigate the effectiveness of the Schoolwide Enrichment Model (SEM) in enriching the teaching and learning experiences of gifted and talented students within regular school settings through the use of network-based technology. Employing a qualitative research approach grounded in phenomenology, the study was conducted in two phases. In the first phase, enrichment activities were designed using the focus group method with 12 teachers. In the second phase, the effectiveness of the program was evaluated through semi-structured interviews with 20 parents, utilizing a phenomenological framework. Data analysis was conducted using the constant comparative method for the first research question and thematic analysis for the second, to support systematic documentation and interpretation of findings. The results revealed that the SEM provides a flexible and effective framework for school improvement that can be localized to suit different educational contexts. Moreover, findings indicated that implementing this model through technology engages students in deep learning, higher-order thinking, and practical tasks, significantly enhancing their cognitive, social, and behavioral skills. Overall, the study offers a practical approach for fostering latent talents within the general education system. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||