| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,370 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,282 |
شناسایی و تحلیل عوامل درون و برون سازمانی موثر بر آموزش ترکیبی در دبیران متوسطه دوم استان لرستان | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 11، شماره 43، آذر 1404، صفحه 73-85 اصل مقاله (364.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| نسیم نادری1؛ محمدجعفر مهدیان2؛ زهرا تنها* 3 | ||
| 1گروه مدیریت مدیریت آموزشی. واحد خرم آباد. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
| 2گروه مدیریت آموزشی. واحد بروجرد. دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
| 3گروه روانشناسی. واحد خرم آباد. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل درون و برون سازمانی موثر بر آموزش ترکیبی در دبیران متوسطه دوم استان لرستان با استفاده از الگوی تحلیلی SWOT بود. این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد کاربردی و اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل 36 نفر از خبرگان و کارشناسان رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای استان لرستان بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر اشباع نظری 14 نفر برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته همکاری کردند. دادههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و دستهبندی شدند. روایی مصاحبههای بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به وسیله اعضاء پژوهش، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (759/0) مورد بررسی قرار گرفت که مؤید روایی مطلوب مصاحبهها بود. در پایان روش دلفی و مقولهبندی شاخصهها، برای نقاط قوت 19، نقاط ضعف 19، فرصتها 10 و تهدیدها 10 شاخصه استخراج و جهت طراحی مدل مدل SWOT مورد استفاده قرار گرفت. ماتریس SWOT طراحی شده نشان داد که آموزش ترکیبی نیازمند مداخله همزمان در تقویت نقاط قوت و فرصتها و کاهش نقاط ضعف و تهدیدهاست. پژوهش حاضر با ارائه مدلی جامع مبتنی بر تحلیل SWOT نشان داد که آموزش ترکیبی نیازمند توجه همزمان به مولفههای درون سازمانی و مولفههای برون سازمانی است و بهکارگیری این مدل میتواند راهبردی موثر بر آموزش ترکیبی در نظام آموزشی استان لرستان فراهم آورد. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Identification and analysis of internal and external factors affecting hybrid education in secondary school teachers in Lorestan province | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Nasim Naderi1؛ Mohammad Jafar Mahdian2؛ Zahra Tanha3 | ||
| 1Department of educational sciences, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran | ||
| 2Department of educational sciences, .Islamic Azad University, Borujerd, Iran | ||
| 3Department of Psychology, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of this research was to identify and analyze the internal and external factors affecting hybrid education in secondary school teachers in Lorestan Province using the SWOT analytical model. This qualitative research was conducted with an applied and exploratory approach. The statistical population included 36 experts and specialists in the fields of educational sciences and psychology from universities in Lorestan Province, who collaborated with a purposive sampling method based on theoretical saturation of 14 people to conduct semi-structured interviews. The data obtained from the interviews were coded and categorized using the qualitative content analysis method. The validity of the qualitative interviews was also examined using the method of review by research members, peer review, research participation, and Kendall's agreement coefficient with a value of (0.759), which confirmed the desirable validity of the interviews. At the end of the Delphi method and the categorization of the indicators, 19 indicators were extracted for strengths, 19 weaknesses, 10 opportunities, and 10 threats and used to design the SWOT model. The designed SWOT matrix showed that hybrid education requires simultaneous intervention in strengthening strengths and opportunities and reducing weaknesses and threats. The present study, by presenting a comprehensive model based on SWOT analysis, showed that hybrid education requires simultaneous attention to internal and external components, and the application of this model can provide an effective strategy for blended education in the educational system of Lorestan province. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||