| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,370 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,282 |
تحلیل محتوای داستانهای برگزیده کودک و نوجوان با رویکرد «کاربست افعال و زمانهای فعلی پرکاربرد فارسی» در آموزش زبان فارسی | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1404 اصل مقاله (665.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.21406.1289 | ||
| نویسنده | ||
| فریده محسنی هنجنی* | ||
| استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: ادبیات کودک به عنوان منبعی غنی از درونداد زبانی، نقش حیاتی در آموزش زبان ایفا میکند. داستانها یادگیرنده را در معرض ساختارهای دستوری و واژگانی در بافتی معنادار قرار میدهند. از میان عناصر زبانی، افعال به عنوان ستون فقرات جمله، نقش تعیینکنندهای در انتقال معنا دارند. این پژوهش با هدف شناسایی، دستهبندی و تحلیل افعال و زمانهای پرکاربرد فارسی در داستانهای کودک و نوجوان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل محتوای کمی بر روی ۲۰ کتاب داستان برگزیده گروه سنی ۶-۱۲ سال منتشر شده در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ انجام شد. نمونهها به روش هدفمند انتخاب و دادهها با چکلیست محققساخته استخراج شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ انجام گرفت. یافتهها: تحلیل پیکره ۶۰,۰۰۰ کلمهای نشان داد که ده فعل پرکاربرد شامل "بودن"، "داشتن"، "کردن"، "گفتن"، "شدن"، "رفتن"، "آمدن"، "خوردن"، "دیدن" و "دانستن" بیش از نیمی از افعال را تشکیل میدهند. زمان ماضی ساده با سهم ۶۵% غالبترین زمان بود. رابطه معناداری بین ژانر داستان و نوع افعال به کار رفته مشاهده شد. همچنین افعال مرکب مبتنی بر این افعال هستهای، سهم قابل توجهی در پیکره زبانی داشتند. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که تمرکز بر آموزش این افعال و زمانهای پرکاربرد میتواند به بهینهسازی فرآیند آموزش زبان فارسی بینجامد. استفاده از این یافتهها در تولید مواد آموزشی و برنامهریزی درسی توصیه میشود. این رویکرد میتواند به توسعه مهارتهای زبانی کودکان و نوجوانان در درک و تولید جملات معنادار کمک شایانی نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ آموزش زبان فارسی؛ ادبیات کودک؛ فراوانی فعل؛ زمانهای دستوری؛ زبانشناسی فارسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Content Analysis of Selected Children's and Adolescent Stories with the Approach of "Applying Frequently Used Persian Verbs and Tenses" in Teaching Persian Language | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Farideh Mohseni Hanjani | ||
| Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Children's literature provides rich linguistic input for language learning. This study analyzes frequent Persian verbs and tenses in children's stories to enhance language teaching materials. Methods: Using quantitative content analysis, 20 storybooks (2015-2023) for 6-12 year-olds were examined. Data were analyzed via descriptive statistics and SPSS. Findings: Analysis of 60,000 words revealed ten high-frequency verbs comprising over half of all occurrences. Simple past tense dominated (65%). Story genre significantly influenced verb usage patterns. Conclusion: Focusing on these core verbs and tenses can optimize Persian language instruction. Implementing these findings in curriculum development is recommended for improving children's language acquisition. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Content Analysis, Persian Language Teaching, Children's Literature, Verb Frequency, Grammatical Tenses, Persian Linguistics | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||