| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,857 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,738,117 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,379 |
تحلیل لایه های علّی (CLA)فاصله فرهنگی دانش آموزان با سرفصل های کتب جامعه شناسی رشته علوم انسانی دبیرستان | ||
| پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم | ||
| دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1404، صفحه 31-53 اصل مقاله (976.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18903.1159 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن نیازی1؛ محمدامین چهاردولی2؛ فاطمه خوش بیانی آرانی* 2؛ محمد خراسانی3 | ||
| 1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
| 2دانشجو ی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ،دانشگاه کاشان ، کاشان ، ایران | ||
| 3دانش آموخته دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: کتاب درسی مبنا و منبع تمامی آزمونها، امتحانات مدارس، سازمان ها و مراکز آموزش عالی و همینطور گزینشها میباشد. محتوای کتب جامعه شناسی دبیرستان بیشتر برگرفته از ارزشهای رسمی و آرمانی است تا واقعیتهای روزمره. فرهنگ قومی، جنسیتی و دیجیتال (که در زندگی نوجوانان مهم است) تقریباً نادیده گرفته شده و کتاب دنیای واقعی نوجوانان امروز را بازنمایی نمیکند. میتوان گفت که ما شاهد فاصله فرهنگی بین کتب جامعه شناسی رشته علوم انسانی دبیرستان و دانشآموزان هستیم. هدف این پژوهش تحلیل لایههای علی موثر بر فاصله فرهنگی دانشآموزان با کتب جامعهشناسی دبیرستان میباشد. روشها: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و راهبرد آن قیاسی است. در این پژوهش، با هدف تبیین فاصله فرهنگی دانشآموزان از سرفصلهای کتب جامعهشناسی رشته علوم انسانی دبیرستان (شامل: جامعه شناسی(1)، جامعه شناسی(2)، جامعه شناسی(3) ، از رویکرد تحلیل علّی لایهای عنایتالله استفاده شده است. جامعه آماری شامل 11 خبره جامعهشناسی است و نمونهگیری با روش گلوله برفی انجام شد. خبرههایی از رشته جامعهشناسی مورد مصاحبه قرار گرفتند و مجموعا با 11 مصاحبه به اشباع نظری رسیدیم. یافتهها: مقولات کلی 18 گانه در چهار لایه تحلیل (لیتانی، علل سیستمی، جهانبینی و استعارهها و اسطورهها) بر اساس نظر خبرگان طبقهبندی شدند. نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر فاصله فرهنگی دانشآموزان در چهار سطح تحلیل لایهای اینگونه شناسایی شد: در سطح لیتانی: رواج سبک زندگی بیقید نسبت به تحصیل، تأثیر مخرب رسانهها، نقش منفی خویشاوندان و دوستان، و ناتوانی در درک مطالب درسی. در سطح علل سیستمی: محتوای نامناسب کتب، معلمان فاقد تخصص جامعهشناسی، عدم بهرهگیری از دیدگاه متخصصان، ضعف برنامهریزی درسی، و کاهش جایگاه معلم. در سطح جهانبینی: بحران هویت نوجوانان، فقدان مهارتهای اجتماعی، بیتوجهی به سلایق نسل جدید، و دوگانگی در رفتار بزرگسالان. و در سطح استعارهها و اسطورهها: خردستیزی، سلطهگرایی فرهنگی، و فراموشی فلسفه علم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آینده پژوهی؛ تحلیل لایه علی؛ فاصله فرهنگی؛ دانشآموزان؛ کتب جامعه شناسی دبیرستان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Causal Layer Analysis (CLA) of Students' Cultural Distance with Topics of Sociology Textbooks in the Humanities Major in High School | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohsen Niazi1؛ Mohammad Amin Charadouli2؛ fatemeh khoshbayani Arani2؛ Mohammad Khorasani3 | ||
| 1Professor, Department of Social Sciences, Kashan University, Kashan, Iran. | ||
| 2PhD student, Iranian Social Issues, Kashan University, Kashan, Iran | ||
| 3PhD graduate student, Iranian Social Issues, Kashan University, Kashan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The textbook is the basis and source of all tests, exams of schools, organizations and higher education centers, as well as selections. The content of high school sociology books is derived more from official and ideal values than from everyday realities. Ethnic, gender and digital culture (which is important in the lives of adolescents) are almost ignored and the book does not represent the real world of today's adolescents. It can be said that we are witnessing a cultural gap between high school sociology books in the humanities and students. The purpose of this research is to analyze the causal layers affecting the cultural gap of students with high school sociology books. Methods: This research is applied in terms of its purpose and its strategy is deductive. In this research, with the aim of explaining the cultural gap of students from the titles of high school sociology books in the humanities (including: sociology (1), sociology (2), sociology (3)), the Inayatollah layered causal analysis approach was used. The statistical population includes 11 sociology experts and sampling was done using the snowball method. Experts in the field of sociology were interviewed and we reached theoretical saturation with a total of 11 interviews. Findings: Findings: 18 general categories were classified into four layers of analysis (litany, systemic causes, worldview, and metaphors and myths) based on the experts' opinions. Conclusion: Factors affecting students' cultural distance at four levels of layered analysis were identified as follows: At the litany level: the prevalence of a lifestyle without restrictions on education, the destructive influence of the media, the negative role of relatives and friends, and the inability to understand the course material. At the level of systemic causes: inappropriate content of books, teachers without sociology expertise, failure to benefit from the perspective of experts, weak curriculum planning, and a decrease in the status of teachers. At the level of worldview: adolescent identity crisis, lack of social skills, inattention to the tastes of the new generation, and ambivalence in adult behavior. And at the level of metaphors and myths: anti-rationalism, cultural hegemony, and forgetting the philosophy of science. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Futures Studies, Causal Layered Analysis (CLA), Cultural Distance, High School Students, Sociology Textbooks (Secondary Education) | ||
| مراجع | ||
|
References Afshari, F., & Seif, A. A. (2018). A Study of the Representation of Cultural Identity in Secondary School Textbooks. Journal of Curriculum Studies. [In Persian] Ali Sofi, Y., & Ali Sofi, N. (2002). Content analysis of the 12th grade sociology textbook based on the William Rumi method. Fourth National Conference on Social Science Education. https://civilica.com/doc/1944544/. [In Persian] Amara, R. (1981). The Futures Field. The Futurist. https://doi.org/10.1016/0016-3287(91)90085-G Anonymous. (2016). Presidential Charter of Citizen Rights. Tehran: Taqcheh. https://media.president.ir/uploads/ads/148214204462093500.pdf. [In Persian] Bell, W. (1996). The Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era: History, Purposes, and Knowledge. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers. https://doi.org/10.2307/2655498 Chigbu, U. E. (2014). Repositioning culture for development: women and development in a Nigerian rural community. Community, Work & Family, 18(3), 334–350. https://doi.org/10.1080/13668803.2014.981506 Educational Research and Planning Organizationa. (1402). Sociology (1). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://chap.sch.ir/books/6150. [In Persian] Educational Research and Planning Organizationb. (1402). Sociology (2). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://www.chap.sch.ir/books/11881. [In Persian] Educational Research and Planning Organizationc. (1402). Sociology (3). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://chap.sch.ir/books/10620. [In Persian] Ghemawat, P. (2001). Distance still matters: The hard reality of global expansion. Harvard Business Review, 79(8), 137–147. https://hbr.org/2001/09 Hosseini, S. M., & Maleki, F. (2019). Content analysis of the 10th grade sociology textbook of the second secondary school based on cultural socialization indicators. Journal of Research in Curriculum Planning. https://ensani.ir/fa/article/556737. [In Persian] Inayatullah, S. (2000). The Views of Futurists. In The Knowledge Base of Futures Studies 4 [CD-ROM]. Melbourne: Futures Study Centre. Inayatullah, S. (2004). The causal layered analysis reader. Tamsui: Tamkang University Press. Inayatullah, S. (2014). Causal Layered Analysis Defined. The Futurist, 48(1). Inayatullah, S. (Ed.). (2022). CLA 3.0 - Thirty Years of Transformative Research (3rd ed.). Taiwan: Tamkang University Press. Jackson, Y. (2006). Encyclopedia of Multicultural Psychology. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781412952668 Khoobchehre, M., Akbari, A., Pourshafei, H., & Cherabin, M. (2018). Identifying and prioritizing dimensions and components of standard education. Educational Leadership and Management, 12(1), 87–110. https://journals.iau.ir/article_667782.html. [In Persian] Lipsett, I. (2024). Using Causal Layered Analysis for Transformational Change. IFTF. Retrieved 2024-01-12. Masini, E. (1993). Why Futures Studies? London: Grey Seal. Nasseri, Z., & Molana, H. (2017). A Critical Analysis of the Discourse of the Eleventh Grade Sociology Textbook. Journal of Educational Research. https://civilica.com/doc/1989884/. [In Persian] Panahi, M. H. (2001). Generation gap, family differences and how to deal with it. Al-Zahra University Humanities Quarterly, 112(37–38). https://ensani.ir/fa/article/264499. [In Persian] Ramos, J. M. (2003). From critique to cultural recovery: Critical futures studies and causal layered analysis. Australian Foresight Institute, Swinburne University, Melbourne. Sahebi, M. J. (2005). Relations between Religion and Culture in Iranian Society (Vol. 2). [In Persian] Safi, A. (2003). A study of school principals' standards in the context of Iranian education history. Tehran: Madrasah, 427–446. https://dlim.isfahan.ir [In Persian] Sardar, Z. (1999). Rescuing All of Our Futures: The Futures of Futures Studies. London: Adamantine Press. Saul, P. (2001). This Way to the Future. Journal of Futures Studies, 6(1), 107–120. Shenkar, O. (2001). Cultural distance revisited: Towards a more rigorous conceptualization and measurement of cultural differences. Journal of International Business Studies, 32(3), 519–535. https://doi.org/10.1057/jibs.2011.40 Talebi, A. T. (2006). The concept and characteristics of values. Journal of the Growth of Social Science Education, 9(3). https://ensani.ir/fa/article/127491. [In Persian] Talebian, S., & Talebian, H. (2014). The application of causal layered analysis to understand the present conditions and possible futures of media and politics in Iran. European Journal of Futures Research, 6(8). https://doi.org/10.1186/s40309-018-0137-9 Takayama, P. (2013). Effects of the concept of cultural distance on the international trade of ‘telenovelas’. Latin America Ronshu, 47, 61–78. https://doi.org/10.50978/laronshu.47.0_61 Triandis, C. (1998). In Comprehensive Clinical Psychology. Pergamon/Elsevier Science Ltd. Tylor, E. (1871). Primitive Culture (Vol. 1). New York: J.P. Putnam's Son. Zaer Kaaba, R. (2018). Generation gap: A sociological study of a social issue. Growth of Social Science Education, 21(1). https://www.roshdmag.ir/fa/article/21327. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |
||