| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,739,881 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,694 |
اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 38، خرداد 1404، صفحه 29-42 اصل مقاله (868.6 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.20217.1548 | ||
| نویسنده | ||
| محمد جواد کلائی* | ||
| گروه آموزشی فیزیک، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| نجوم، به عنوان یکی از قدیمیترین علوم، دریچهای میانرشتهای برای درک جهان طبیعی فراهم میکند و با تحریک کنجکاوی، نقش محوری درکاوش علمی ایفا مینماید. با این وجود، علیرغم فواید شناختی و آموزشی اثباتشده، جایگاه آن در بسیاری از نظامهای آموزشی رسمی، چندان پررنگ نیست. این مقاله با هدف بررسی اهمیت، مزایا و راهبردهای اجرایی آموزش نجوم در مدارس، و با استفاده از روش مرور نظاممند مقالات و تحلیل موردی تطبیقی انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که کشورهای توسعهیافته با برنامههای درسی ساختاریافته، ادغام فناوری و تأکید بر پژوهش، موفقتر عمل کردهاند، در حالی که کشورهای در حال توسعه با چالشهایی چون کمبود منابع و برنامهریزی نامنسجم مواجه هستند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که آموزش نجوم نه تنها سواد علمی و تفکر انتقادی را تقویت میکند، بلکه دارای مزایای اجتماعی-فرهنگی عمیقی نیز میباشد. در پایان، راهبردهای عملی برای ادغام مؤثر نجوم در برنامههای درسی، با درنظرگیری بافت آموزشی ایران، ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش نجوم؛ سواد علمی؛ مرور نظاممند؛ تحلیل موردی؛ برنامه درسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Importance of Astronomy Education in Schools: A Systematic Review with a Case Analysis | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |
||