| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,862 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,748,546 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,734,636 |
اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر خودکارآمدی ریاضی دانش آموزان متوسطه اول شهر بهبهان | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 38، خرداد 1404، صفحه 81-102 اصل مقاله (788.27 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.4574 | ||
| نویسندگان | ||
| ویدا قاسمی* 1؛ پریسا مسعودیان2 | ||
| 1دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت آموزشی واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان بود. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر نوع، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان متوسطه اول تحصیلی شهر بهبهان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 30 دانشآموز (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند دادهها با استفاده از بسته آموزشی مهارتهای مثبتاندیشی برگرفته از کتاب من و اندیشههایم از مانا چمزاده قنواتی و خودکارآمدی ریاضی مدیلتون و میگلی (1997) گردآوری شد. مداخله گروه آزمایش مدت 8 جلسه به مدت 75 دقیقه بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مثبت اندیشی باعث افزایش خودکارآمدی ریاضی (16/42F=) در دانشآموزان متوسطه اول شهر بهبهان شد. همچنین آموزش مثبت اندیشی بر مؤلفه پایداری تحصیلی و 80/21F=، مؤلفه خودکارآمدی ریاضی (36/52F=)، مؤلفه درگیری شناختی (10/61F=) دانشآموزان متوسطه اول شهر بهبهان اثر معنادار داشت. نتیجهگیری شد که آموزش مثبت اندیشی دانشآموزان، در افزایش خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان مؤثر است (05/0p <). | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای مثبت اندیشی؛ پایداری تحصیلی؛ خودکارآمدی ریاضی؛ درگیری شناختی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effectiveness of Positive Thinking Training on Mathematics Self-Efficacy among Lower Secondary School Students in Behbahan | ||
| نویسندگان [English] | ||
| vida ghasemi1؛ parisa masoudian2 | ||
| 1Master;s degree in Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aimed to examine the effectiveness of positive thinking skills training on the math self-efficacy of students. In terms of purpose, this research was applied, and in terms of methodology, it followed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The statistical population consisted of all first-grade high school students in Behbahan during the 2023-2024 academic year. Using multistage cluster sampling, a sample of 30 students (15 in the experimental group and 15 in the control group) was selected. Data were collected using the Positive Thinking Skills Training Package, derived from the book Me and My Thoughts by Mana Chamzadeh Ghonavat, and the Math Self-Efficacy Scale by Midgleton and Migley (1997). The experimental group underwent an 8-session intervention, each lasting 75 minutes. Data were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance (ANCOVA). The results indicated that positive thinking training significantly increased math self-efficacy (F = 16.42) among first-grade high school students in Behbahan. Additionally, positive thinking training had a significant effect on the components of academic persistence (F = 21.80), math self-efficacy (F = 52.36), and cognitive engagement (F = 10.61). It was concluded that positive thinking training effectively enhances students' math self-efficacy (p < 0.05). | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Positive thinking skills, math self-efficacy, academic persistence, cognitive engagement | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||