| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,864 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,760,929 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,746,214 |
شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر کیفیت برنامه درسی در نظام آموزش عالی از راه دور با استفاده از تکنیک ویکور فازی | ||
| مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
| دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 12، مهر 1404، صفحه 111-128 اصل مقاله (1.39 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18445.1239 | ||
| نویسندگان | ||
| انور شاهمحمدی* 1؛ حمیدرضا کمالی اردکانی2؛ حمید مرتضوی3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2گروه آموزش عالی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران | ||
| 3گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر کیفیت برنامه درسی در نظام آموزش عالی از راه دور بود. در پژوهش حاضر، از طرح آمیخته، که برای شناسایی ابعاد و مولفه های موثر بر کیفیت برنامه درسی از رویکرد کیفی و برای رتبه بندی مولفه ها از روش توصیفی_پیمایشی استفاده شد. مشارکت کنندگان 10 نفر از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور در رشته های مرتبط بودند که با آنها مصاحبۀ نیمه ساختاریافته به عمل آمد. داده های حاصل از این مصاحبه ها مبنای ابزار پژوهش محقق ساخته گردید و روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر صاحبنظران به تایید رسیده و برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوی و در بخش کمی از روش ویکور فازی استفاده گردید. یافته های پژوهش منجر به شناسایی 4 بعد و 18 مولفه از مولفه های موثر بر کیفیت برنامه درسی در نظام آموزش از راه دور گردید و مولفه های شکل گیری مناسب اهداف، تقسیم محتوای آموزشی به مباحث آغازین، اصلی و پایانی، وجود و استفاده از مدل های آموزشی به روز در آموزش، وجود تناسب بین شیوه های ارزشیابی با سایر عناصر برنامه درسی به ترتیب بیشتر و کمترین اهمیت را از بین مولفه موثر بر کیفیت برنامه درسی در این نوع نظام آموزشی را به خود اختصاص دادند. بر این اساس پیشنهاد می شود دست اندکاران نظام آموزش از راه دور در تنظیم برنامه های درسی به مولفه های احصاء شده از یافته های این تحقیق توجه بیشتری مبذول دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عناصر برنامه درسی؛ نظام آموزش از راه دور؛ ویکور فازی؛ آموزش عالی؛ رتبه بندی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Identifying and Ranking the Components Affecting the Quality of the Curriculum in the Distance Higher Education System Using the Fuzzy VICOR Technique | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Anvar Shahmohammadi1؛ Hamidreza Kamaliardkani2؛ Hamid Mortazavi3 | ||
| 1Assistant professor Department of Educational Paym Noor University | ||
| 2Department of higher Educational administration, Ardkan Branch, Islamic Azad University, Ardakan, Iran | ||
| 3Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran,Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of this study was to identify and rank the components affecting the quality of curriculum elements in the distance higher education system. In the present study, a mixed design was used, which used a qualitative approach to identify the components affecting the quality of the curriculum and a descriptive-survey method to rank the authors. The participants were 10 experts and faculty members of Payam Noor University in related fields, with whom semi-structured interviews were conducted. The data obtained from these interviews, along with the study of the theoretical foundations and empirical background of the research, were used as the basis for the researcher's research tool, and its face and content validity were confirmed based on the opinions of experts, and the fuzzy Vicor method was used for data analysis. The research findings led to the identification of 4 dimensions and 18 components that affect the quality of the curriculum in the distance higher education system, and the components of appropriate formation of educational and behavioral goals based on course topics, the attainability of educational goals, and immediate feedback on evaluation methods were assigned the most and least importance, respectively, among the components that affect the quality of the curriculum in this type of educational system in the opinion of experts. Accordingly, it is suggested that those involved in the distance education system pay more attention to the components identified in the findings of this study when setting the curricula of this type of educational system. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Curriculum elements, Distance education system, Fuzzy learning, Higher education, Ranking | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |
||