| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,865 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,820,606 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,776,469 |
تأثیر آموزش زودهنگام بر کجفهمی دانشآموزان در نامگذاری ترکیبات شیمیایی: مطالعه موردی پایه نهم مدارس فرزانگان تبریز | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20115.1350 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیده حقیقت* ؛ فاطمه آقازاده؛ مهرانگیز فتحی نیا | ||
| گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و طراحی طولی با هدف بررسی تاثیر آموزش زودهنگام در بروز کج فهمی های دانش آموزان پایه نهم در مدارس دخترانه فرزانگان تبریز و مقایسه آن با درک همان دانش آموزان در پایه دهم انجام شد. برای این منظور مبحث نامگذاری ترکیبات یونی و مولکولی انتخاب گردید. روشها: جامعه آماری این پژوهش 37 نفر از دانش آموزان دختر پایه نهم مدرسه فرزانگان شهرستان تبریز بودند که به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور کنترل متغیرهای مخدوشگر و اطمینان از همتاسازی گروهها، از دانش آموزان یکسان در دو سال متوالی استفاده شد. ابزار اندازه گیری و گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت های مشتمل بر 7 سوال چهارگزینه ای و تشریحی در مورد قواعد نامگذاری ترکیبات یونی و مولکولی بود که روایی آن توسط چند تن از متخصصان مورد تایید قرار گرفت. پایایی سوالات با احتساب ضریب آلفای کرونباخ در نرم افزار spss، 0.84 و ضریب معناداری داده ها در آزمون T مستقل برای کل نمرات، 0.001 به دست آمد (0.05p <). یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که در نامگذاری ترکیبات شیمیایی بین درک دانش آموزان در پایه نهم و دهم ، تفاوت معناداری وجود دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار آموزش منابع درسی زودتر از موعد به دانش آموزان پایه نهم تشخیص داده شد که به صورت کج فهمی های آموزشی در آنان قابل مشاهده بود. نتیجهگیری: این مطالعه ضرورت بازنگری در روشهای تدریس، بهویژه استفاده از راهبردهای فعال یادگیری و ارزشیابیهای تشخیصی را برای رفع کجفهمیهای پایدار تأیید میکند. یافتهها برای معلمان شیمی و برنامهریزان درسی در طراحی مداخلات آموزشی هدفمند کاربرد دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شیمی؛ کج فهمی؛ ترکیبات یونی و مولکولی؛ مدارس فرزانگان؛ آموزش پیش از موعد | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effect of Early Education on Students' Misunderstanding in Naming Chemical Compounds: A Case Study of the 9th Grade of Farzanegan Schools in Tabriz | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hamideh Haghighat؛ Fatemeh Aghazadeh؛ Mehrangiz Fathinia | ||
| Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: This descriptive-analytical study was conducted with a longitudinal design to investigate the effect of early education on the occurrence of misconceptions among ninth-grade students in Farzanegan girls' schools in Tabriz and compare it with the understanding of the same students in tenth grade. For this purpose, the topic of naming ionic and molecular compounds was selected. Methods: The statistical population of this study was 37 ninth-grade female students in Farzanegan School in Tabriz who were selected as a sample using a convenience sampling method. In order to control confounding variables and ensure the matching of groups, the same students were used in two consecutive years. The measurement and data collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 7 four-choice and descriptive questions about the rules of naming ionic and molecular compounds, the validity of which was confirmed by several experts. The reliability of the questions was 0.84 using Cronbach's alpha coefficient in SPSS software, and The significance coefficient of the data in the independent T-test for total scores was 0.001 (p < 0.05). Findings: The research findings showed that there was a significant difference in the naming of chemical compounds between the understanding of students in the ninth and tenth grades. One of the influential factors was teaching lesson resources to ninth grade students ahead of schedule, which was visible in the form of educational misunderstandings in them. Conclusion: This study confirms the need to review teaching methods, especially the use of active learning strategies and diagnostic assessments to eliminate persistent misunderstandings. The findings are useful for chemistry teachers and curriculum planners in designing targeted educational interventions. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Chemistry, misunderstanding, ionic and covalent compounds, Farzanegan schools, early education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |
||