| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,867 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,839,777 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,784,438 |
طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اعتقادی دانشآموزان مقطع ابتدایی از منظر نهجالبلاغه | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20357.1500 | ||
| نویسنده | ||
| مهسا حسینی* | ||
| دانشجوی دکترا | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اعتقادی دانشآموزان ابتدایی بر اساس نهجالبلاغه انجام شد. تحقیق از نوع کاربردی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) صورت گرفت. در بخش کیفی، با استفاده از تحلیل مضمون، مفاهیم تربیت اعتقادی از نهجالبلاغه (خطبهها، نامهها و حکمتها) استخراج شد. جامعه آماری شامل متن کامل نهجالبلاغه و دو تفسیر معتبر بود و دادهها از طریق مطالعه عمیق متون گردآوری شد. دادههای کیفی با روش کدگذاری تحلیل شد و روایی آن از طریق بازبینی متخصصان و پایایی آن با اشباع مفهومی تأیید گردید. همچنین، از روش تحلیلی-استنتاجی برای تبیین الگوی برنامه درسی استفاده شد. در بخش کمی، الگوی استخراجشده با مدلسازی معادلات ساختاری (PLS) اعتبارسنجی شد. جامعه آماری این بخش شامل ۱۴۵۶ معلم مقطع ابتدایی شهر کرمان بود که ۳۰۵ نفر با روش نمونهگیری خوشهای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته مبتنی بر مضامین کیفی بود که روایی آن با میانگین واریانس استخراجشده (AVE>0.5) و پایایی آن با آلفای کرونباخ (α>0.7) و پایایی ترکیبی (CR>0.7) تأیید شد. همچنین، برای افزایش اعتبار پژوهش، روش دلفی در دو مرحله با مشارکت ۲۰ متخصص در حوزه علوم قرآنی و تعلیم و تربیت اجرا شد که روایی آن با اجماع متخصصان و پایایی آن با ضریب کندال تأیید گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوی برنامهدرسی؛ تربیت اعتقادی؛ نهجالبلاغه؛ دانشآموزان؛ ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Designing a curriculum model for the belief education of elementary school students from the perspective of Nahj al-Balagheh | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahsa hosseini | ||
| دانشجوی دکترا | ||
| چکیده [English] | ||
| This research was conducted with the aim of designing a curriculum model for the belief education of elementary school students based on Nahj al-Balagha. The research was applied and conducted with a mixed approach (qualitative-quantitative). In the qualitative part, using content analysis, concepts of belief education were extracted from Nahj al-Balagha (sermons, letters, and wisdoms). The statistical population included the full text of Nahj al-Balagha and two authoritative commentaries, and data were collected through in-depth study of the texts. Qualitative data were analyzed using the coding method, and its validity was confirmed through expert review and its reliability was confirmed through conceptual saturation. Also, the analytical-deductive method was used to explain the curriculum model. In the quantitative part, the extracted model was validated using structural equation modeling (PLS). The statistical population of this section included 1456 elementary school teachers in Kerman city, 305 of whom were selected by cluster-random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on qualitative themes, whose validity was confirmed by the average variance extracted (AVE>0.5) and its reliability by Cronbach's alpha (α>0.7) and composite reliability (CR>0.7). | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| الگوی برنامهدرسی, تربیت اعتقادی, نهجالبلاغه, دانشآموزان, ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||