| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,867 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,839,777 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,784,438 |
طراحی چارچوب شایستگیهای معلم در تربیت اسلامی متناسب با برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20657.1521 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه اکرمی* 1؛ حسن حاجی زاده اناری2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشکده انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران | ||
| 2استادیار معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب شایستگیهای معلم در تربیت اسلامی متناسب با برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. این چارچوب با تمرکز بر انسجام مفهومی، پیوند با مبانی تربیتی اسلامی و قابلیت کاربرد در برنامهریزی درسی، تلاش دارد تا الگوی مناسبی برای ارتقاء کیفیت تربیت معلم در نظام آموزشی کشور ارائه دهد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده و دادهها از طریق تحلیل اسنادی منابع اسلامی و تربیتی، بررسی اسناد بالادستی گردآوری شده است. در این پژوهش منابعی چون قرآن کریم، نهجالبلاغه، آثار اندیشمندان اسلامی (مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی)، و اسناد ملی آموزشوپرورش مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مؤلفههای مفهومی استخراج و در قالب ابعاد کلان سازماندهی شدند. در ادامه، برای اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی، از روش نسبت اعتبار محتوا (CVR) استفاده شد. فرم داوری خبرگان توسط گروهی از اساتید حوزه معارف اسلامی و برنامهریزی درسی در دانشگاه فرهنگیان تکمیل شد. تمام مولفه ها مقدار CVR قابل قبول را کسب کردند و در چارچوب نهایی لحاظ گردیدند. یافتههای نهایی پژوهش منجر به طراحی چارچوبی شامل چند بُعد اصلی شایستگی از جمله: شایستگیهای معرفتی-اعتقادی، تربیتی-اخلاقی، حرفهای-تخصصی، و بینرشتهای شد. این چارچوب ضمن برخورداری از پشتوانه نظری اسلامی، قابلیت انطباق با نیازهای نظام تربیت معلم را داراست و میتواند مبنایی برای بازنگری در برنامهدرسی و سیاستگذاریهای آموزشی قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چارچوب شایستگی های معلم؛ برنامه درسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ تربیت اسلامی؛ معلم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Designing a framework of teacher competencies in Islamic education in line with the curriculum of Farhangian University | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fatemeh akrami1؛ hassan hajizade anari2 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
| 2Assistant Professor of Islamic Education and Training, Shahid Chamran Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study was conducted with the aim of designing a framework for teacher competencies in Islamic education in line with the curriculum of Farhangian University. This framework, focusing on conceptual coherence, connection with Islamic educational principles, and applicability in curriculum planning, attempts to provide a suitable model for improving the quality of teacher education in the country's education system. The qualitative research method is content analysis, and data was collected through documentary analysis of Islamic and educational sources and review of upstream documents. In this study, sources such as the Holy Quran, Nahj al-Balagha, works of Islamic scholars (such as Shahid Motahari and Allameh Tabataba'i), and national education documents were analyzed. Then, using open, axial, and selective coding, conceptual components were extracted and organized into macro dimensions. Subsequently, the Content Validity Ratio (CVR) method was used to validate the proposed framework. The expert review form was completed by a group of professors in the fields of Islamic education and curriculum planning at Farhangian University. All components achieved acceptable CVR values and were included in the final framework. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teacher Competency Framework, Curriculum, Farhangian University, Islamic Education, teacher | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||