| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 498 |
| تعداد مقالات | 3,872 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,851,936 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,787,380 |
تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس شاخص های خلاقیت گیلفورد | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 39، شهریور 1404، صفحه 31-38 اصل مقاله (398.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.4591 | ||
| نویسندگان | ||
| منصوره موسی پور* 1؛ زهرا سعیدی جورکویه2 | ||
| 1گروه آموزش ریاضی، صندوق پستی 889-14665، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران. | ||
| چکیده | ||
| خلاقیت یکی از عوامل مهم در توسعه دانش ریاضی دانش آموزان و مهارت های حل مسئله آنان است. پرورش خلاقیت به ویژه در دوره ابتدایی که پایه ای برای مقاطع تحصیلی بالاتر است اهمیت دارد. یکی از عوامل تسهیل کننده در پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی، کتابهای درسی ریاضی هستند. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا انجام گرفته است و هدف آن بررسی و تحلیل مسائل موجود در تمرین ها، کار در کلاس ها و فعالیت های کتاب های ریاضی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی با توجه به شاخص های خلاقیت گیلفورد است. بررسی مسائل موجود در تمرین ها، کار در کلاس ها و فعالیت ها نشان داد که بیشترین مسائل مطرح شده در این قسمتها در هرکدام از کتاب ها در حیطه تفکر همگرا بودند و پس از آن حیطه تفکر شناختی قرار داشت. همچنین در همه این کتابها کمترین مسائل طرح شده در حیطه تفکر ارزشیاب بود و به حیطه تفکر واگرا هم توجه اندکی صورت گرفته بود. بنابراین کتابهای ریاضی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی نمی توانند نقش چندانی در پرورش خلاقیت ایفا کند. پیشنهاد می شود در این کتابها به مسائلی که باعث تقویت خلاقیت دانش آموزان می شود توجه بیشتری مبذول گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ ریاضی ابتدایی؛ خلاقیت؛ گیلفورد؛ تفکر واگرا | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Content Analysis of Fourth-, Fifth-, and Sixth-Grade Mathematics Textbooks Based on Guilford’s Creativity Indicators | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||