| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 498 |
| تعداد مقالات | 3,872 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,851,897 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,787,376 |
بررسی آماری کج فهمی های مفاهیم چالشی فصل اول کتاب فیزیک دهم دبیرستان | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 39، شهریور 1404، صفحه 39-56 اصل مقاله (4.38 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.4593 | ||
| نویسنده | ||
| امید بهرامی* | ||
| گروه آموزشی فیزیک-دانشگاه فرهنگیان استان تهران-پردیس شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل کجفهمیهای دانشآموزان پایه دهم در مفاهیم اساسی فیزیک از جمله پدیدههای فیزیکی، مدلسازی علمی، تمایز بین قانون و اصل، کمیتهای نردهای و برداری، دقت ابزارهای اندازهگیری، یکاها و چگالی انجام شده است. جامعه آماری شامل ۸۵ دانشآموز پایه دهم رشتههای علوم تجربی و ریاضیفیزیک است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. دادهها از طریق پرسشنامهای ۸ سؤالی با پایایی 91/0 (آلفای کرونباخ) جمعآوری شد. یافتهها نشان داد بیش از ۵۰% دانشآموزان در درک مدلسازی، تمایز قوانین از اصول و تشخیص کمیتهای برداری و نردهای، حدود ۴۵% در مفاهیم چگالی، دقت اندازهگیری و پدیدههای فیزیکی و ۳۰% نیز در مبحث یکاها دچار کجفهمی هستند. این نتایج ضرورت بازنگری در روشهای تدریس و استفاده از مثالهای عینی برای رفع این بدفهمیها را آشکار میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کجفهمی؛ دقت اندازهگیری؛ قانون؛ اصل؛ مدلسازی؛ کمیت؛ یکا | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Statistical Analysis of Misconceptions Regarding Challenging Concepts in Chapter 1 of the 10th Grade Physics Textbook | ||
| چکیده [English] | ||
| This study aimed to investigate and analyze the misconceptions among 10th-grade students regarding fundamental physics concepts, including physical phenomena, scientific modeling, the distinction between laws and principles, scalar and vector quantities, the accuracy of measuring instruments, units, and density. The statistical population consisted of 85 tenth-grade students from the Experimental Sciences and Mathematics-Physics majors, selected via cluster random sampling. Data were collected using an 8-question questionnaire with a reliability coefficient of 0.91 (Cronbach's alpha). Findings revealed that over 50% of students had misconceptions in understanding modeling, distinguishing laws from principles, and identifying vector and scalar quantities; approximately 45% had misconceptions regarding the concepts of density, measurement accuracy, and physical phenomena; and 30% had misconceptions in the topic of units. These results highlight the necessity of revising teaching methods and employing concrete examples to address these misunderstandings. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Misconception, Law, Principle, Modeling, Unit, Quantity, Measurement Accuracy | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |
||