| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 498 |
| تعداد مقالات | 3,873 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,855,547 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,788,386 |
روشهای تربیت در نگره استاد علی صفایی حائری | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.21020.1545 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم نایب نیا* 1؛ مجتبی الهی خراسانی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته قرآن و علوم گرایش روان شناسی، مجتمع آموزش عالی فقه و قرآن، جامعه المصطفی العالمیه، مشهد، ایران | ||
| 2استاد علوم اسلامی، حوزه علمیه مشهد، ایران. استاد خارج حوزه علمیه خراسان، هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره (وابسته به دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| روشهای تربیتی به مثابه یکی از ارکان بنیادین در نظامهای آموزشی، نقشی کلیدی در شکلگیری شخصیت و رفتار انسان ایفا میکنند. در عصر حاضر، با توجه به تحولات سریع اجتماعی و فرهنگی، ضرورت شناخت و تحلیل دقیق این روشها بیش از پیش احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل روشهای تربیت در اندیشهی تربیتی صفایی حائری، در پی تبیین و تحلیل اقسام و سازوکار کاربست روشهای تربیت در چارچوب نظام تربیتی اسلامی با رویکرد توصیفی- تحلیلی سامان یافته است. یافتهها نشانگر آن است که در نظام تربیتی وی، «روش تربیتی» نه ابزار انتقال داده، بلکه سازوکار هدایت وجودی و تقویت خودراهبری در مسیر عبودیت است. تحلیل دادهها آشکار ساخت که روشهای تربیتی پیش از بلوغ، از سنخ روشهای«تمهیدی» بوده و در سه محیط «بسته، متحرک و متضاد/باز» سامان مییابند؛ محیط بسته مبتنی بر روشهای تلقینی«داستان، اشارات، تحمیل، تدبیر، تشویق و تهدید»، محیط متحرک مبتنی بر روشهای تحمیلی«تفهیم، تحمیل، تدبیر، تشویق و تهدید» ، و محیط باز متکی بر سه رکن اساسی «شخصیت، حریت و تفکر» است. در مقابل، تربیت فرد بالغ بر دو دسته روشهای عام (تذکر، تعلیم، تزکیه) و اصول خاص (بینات، کتاب، میزان) استوار است و فرآیند تربیت را از «آمادهسازی» به «خودبنیادی معرفتی- ایمانی» ارتقا میدهد. نتیجهگیری پژوهش نشان داد که ترکیب مرحلهمحوری رشد با محیطمحوری تربیت در چارچوب اندیشه تربیتی صفایی حائری، الگوی تلفیقی نوینی ارائه میکند که قادر است بنمایههای نظری تربیت اسلامی را برای بازسازی الگوهای معاصرِ تربیت دینی توانمند سازد و از این حیث دارای ظرفیت توسعه مدلهای کاربردی در سیاستگذاری آموزشی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشهای تربیتی؛ نظام تربیتی اسلامی؛ صفایی حائری؛ مراحل رشد تربیتی؛ محیطهای تربیتی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The pedagogical methods from the perspective of Master Ali Safaei Haeri. | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Azam Naibnia1؛ Mojtaba Elahi Khorasani2 | ||
| 1PhD student in Quran and Sciences with a focus on Psychology, Higher Education Complex of Fiqh and Quran, Jamia al-Mustafa al-Alamiah, Mashhad, Iran. | ||
| 2Professor of Islamic Studies, Akhund Khorasani Seminary (affiliated with Baqir al-Olum University), Mashhad, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Abstract Educational methods are fundamental to shaping human personality and behavior. In today’s rapidly changing social and cultural landscape, understanding and analyzing these methods is crucial. This study analyzes the educational methods in the pedagogical thought of Safaei Haeri, employing a descriptive-analytical approach to explore the types and mechanisms of these methods within Islamic education. The findings reveal that, in Haeri’s educational framework, “educational methods” serve not merely as tools for knowledge transmission but as mechanisms for existential guidance and fostering self-direction towards servitude. Pre-adolescent educational methods are categorized as “preparatory” and are organized into three environments: closed, dynamic, and conflicting/open. The closed environment utilizes indoctrination methods such as storytelling, hints, and imposition, while the dynamic environment employs methods like understanding and management. The open environment focuses on personality, freedom, and critical thinking. For adult education, methods are divided into general approaches (reminders, teaching, purification) and specific principles (evidences, the Book, and the scale), enhancing the process from preparation to self-reliant epistemic and faith-based independence. This research presents an integrative model combining growth-stage and educational environment orientations, offering a framework for reconstructing the theoretical foundations of Islamic education in contemporary contexts. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Educational Methods, Islamic Educational System, Safaei Haeri, Stages of Educational Growth, Educational Environments | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||