| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,874 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,859,666 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,789,174 |
تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه بعد از انقلاب اسلامی از منظر بازتاب مؤلفهها و مفاهیم مربوط به هویت اسلامی و مذهبی | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1403، صفحه 1-15 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.20698.1179 | ||
| نویسنده | ||
| فرهاد پروانه* | ||
| استادیار گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| مهمترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویّت ملّی، اسلامی بهذهن و ضمیر دانش آموزان، کتابهای درسی است. از دیدگاه برنامهریزان درسی، کتابهایِ درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهّم رسیدن به این هدف هستند که ظرفیت انتقال و ایجاد هویّت ملّی و اسلامی در دانشآموزان را دارند. تحلیلِ محتوای این کتابها بهویژه درمقطع متوسطه میتواند روشنسازد که مؤلّفان آنها، تا چه حد توانستهاند ویژگیها، بایدها و نبایدهای اسلامی و مذهبی را در لابهلای مطالب خویش، به دانشآموزان این سرزمین انتقال دهند و در جهت درونیسازی آنها مؤثر عمل-کنند. مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بودهاست: مولفههای هویت اسلامی - مذهبی در کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه بعد از انقلاب اسلامی به چه میزان و چگونه تبلور داشتهاند؟ و تا چه حد موفق بودهاند؟ روش اصلی این پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری آن، کلیه ی کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه بوده که ازسال تحصیلی 1357 تا 1387 ه. ش تدریس شدهاست. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد : مؤلفه های هویت اسلامی - مذهبی در کتابهای درسی تاریخ دوره ی متوسطه بعد از انقلاب اسلامی به میزان زیادی بازتاب داشتهاند و محتوای این کتابها در شکلدهی و انتقال مفاهیم هویت اسلامی و مذهبی به دانشآموزان موفق بودهاند. و این دروس دارای نقش و جایگاه ویژهای دررسیدن به سؤال و هدف موردنظر بوده و هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دروس تاریخ"؛ تحلیل محتوا"؛ هویت اسلامی و مذهبی"؛ متوسطه "؛ "؛ انقلاب اسلامی" | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Content analysis of secondary school history textbooks after the Islamic Revolution from the perspective of reflecting components and concepts related to Islamic and religious identity | ||
| نویسندگان [English] | ||
| farhad parvaneh | ||
| Department of History Education, Farhangian University, p.o. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The most important tool of the education system for creating a national and Islamic identity in the minds and consciences of students is textbooks. From the perspective of curriculum planners, "history" textbooks are one of the important tools for achieving this goal, as they have the capacity to transmit and create a national and Islamic identity in students. To what extent and how have the components of Islamic-religious identity been crystallized in secondary school history textbooks after the Islamic Revolution? And to what extent have they been successful? The main method of this research was content analysis and its statistical population was all secondary school history textbooks that were taught from the academic year 1357 to 1387 AH. The results obtained from this research: The components of Islamic-religious identity have been reflected to a large extent in secondary school history textbooks after the Islamic Revolution, and the content of these books has been successful in shaping and transmitting the concepts of Islamic and religious identity to students. And these courses have had and continue to have a special role and position in achieving the desired question and goal. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| History Lessons", Content Analysis", Islamic and Religious Identity", Secondary", ", Islamic Revolution" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||