| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,891 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,967,466 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,857,533 |
آموزش عمیقتر تاریخ از طریق مطالعۀ زمینههای اجتماعی: بازشناسی نقش بنیانهای تربیت اخلاقی در بزنگاههای تاریخی در فرهنگ چین | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1403، صفحه 16-41 اصل مقاله (611.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.21289.1182 | ||
| نویسنده | ||
| وحید نقدی دورباطی* | ||
| استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف:آموزش تاریخ مرهون شناسایی دقیق در بزنگاههای تاریخی و نقش شرایط اجتماعی و فرهنگی است. با توجه به نقش جامعهی چینی در توازن معادلات جهانی و جایگاه فرهنگی آن در منطقهی جغرافیایی شرق آسیا، این مقاله بر آموزش اخلاق چینی تمرکز یافته و بر آن است که مؤلفههای تربیت اخلاقی در این جامعه را بهطور کیفی مورد پژوهش قرار دهد. روشها:این تحقیق، بنا بر ضرورتها و الزامات پژوهشی، از روش کیفی و مشخصاً از روش مطالعهی کتابخانهای بهرهمند شده است. یافتهها: جامعهی چینی میراثدار ذخایر فرهنگی و اخلاقیِ ویژهای است که از آموزههای باستانی خود یعنی تعالیم کنفوسیوس نشأت گرفته است. تأکید بر ملاکهای شایستگی، تلاش، تقدیس خانواده، و محترمشمردن سلسله مراتب حکومتی ویژگیهایی هستند که این جامعه را برای انواع اقدامات و اصلاحات دولتی آماده کرده از بحرانهای بسیار جدی عبور داده است. نتیجهگیری: در آموزش تاریخ، پژوهش و شناخت شرایط اجتماعیِ جوامع در بزنگاههای تاریخی بسیار ضروری است. اینکه چگونه جوامع انسانی مسیرهای مختلفی را طی کردهاند، دارای دلالتهای تاریخی هستند که مبینِ شرایط امروز، اعم از ثبات، پویایی و اضمحلال آنها است. این جامعه، امروزه منظومهای از اضداد را در خود میپروراند و هنرمندانه از تمامی تجربهها و رویدادهای تاریخی استفاده میکند و در اصلاحات آموزشی لحاظ مینماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزههای کنفوسیوس؛ ملاکهای عدالت؛ شایستهسالاری؛ تلاش؛ وفاداریِ دولتی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Deeper Teaching of History through the Study of Social Contexts: Recognizing the Role of the Foundations of Moral Education at Historical junctures in China | ||
| نویسندگان [English] | ||
| vahid naghdi dorbati | ||
| Assistant Professor, Department of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: History education owes its existence to a precise identification of historical junctures and the role of social and cultural conditions. Given the role of Chinese society in balancing global equations and its cultural position in the geographical region of East Asia, this article focuses on Chinese moral education and aims to qualitatively research the components of moral education in this society. Methods: This research has benefited from a qualitative method, specifically a library study method. Findings: Chinese society is the heir to special cultural and moral reserves that stem from its ancient teachings, namely the teachings of Confucius. Emphasis on the criteria of merit, effort, sanctification of the family, and respect for the government hierarchy are characteristics that have prepared this society for various government measures and reforms and have overcome very serious crises. Conclusion: In history education, it is very necessary to research and understand the social conditions of societies at historical junctures. How human societies have taken different paths has historical implications that illustrate today's conditions, including their stability, dynamism, and collapse. This society today cultivates a system of opposites and artistically uses all historical experiences and events and includes them in educational reforms. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Confucius', teachings, Criteria of justice, Meritocracy, Hard work, Loyalty to the state | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |
||