| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,891 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,967,449 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,857,528 |
نقش کتابهای وزارت در تعلیم تاریخ؛ نمونه موردی دستورالوزاره اصفهانی | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1403، صفحه 42-55 اصل مقاله (427.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.20550.1177 | ||
| نویسنده | ||
| مجید سپهوند* | ||
| گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان. | ||
| چکیده | ||
| برای تعلیم تاریخ در عصر حاضر باید از منابع، متون و مطالب متعددی استفاده کرد و نقش هر یک از آنها را در جایگاه علمی خود نشان داد. بخشی از این منابع کتابهایی هستند که به آداب وزارت میپردازند، از جمله: "دستورالوزرا"ی اصفهانی. در متن این نوع آثار که مبنای اصلی آنها دستورالعملهایی برای وزیران است، نکات تاریخی فراوانی وجود دارد که با مطالعه آنها، برخی موارد تاریخی روشن میشوند. قرار گرفتن وزیر در جایگاهی که حد واسط بین پادشاه و مردم بود، باعث میشد سیاست آن روز که تاریخ امروز است، حاوی نکات آموزشی جالبی برای علاقهمندان و دوستداران تاریخ باشد. در تاریخ ایران، وزرا از ارکان اصلی حکومت به شمار میرفتند و همین امر بار تعلیمی تاریخی آنها را نشان میدهد. هدف از این تحقیق، نشان دادن اهمیت "دستورالوزرا" در توجه به علم تاریخ و تعلیم آن است. اهمیت و ضرورت این تحقیق، آشکار ساختن نقش "دستورالوزرا"ها با تکیه بر "دستورالوزاره" اصفهانی در یادگیری و تعالیم تاریخی به آیندگان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاریخ؛ تعلیم تاریخ؛ وزارت؛ دستورالوزاره؛ اصفهانی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Role of Historical Books in Teaching History; A Case Study of Dastur al-vezareh by Esfahani | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Majid Sepahvand | ||
| Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan. | ||
| چکیده [English] | ||
| To teach history in the modern era, it is essential to utilize a variety of sources, texts, and materials, highlighting the role of each in their academic context. Among these sources are books that address the conduct of ministry, such as "Dastur al-Vezareh " of Esfahani. Within the texts of these types of works, whose primary basis is instructions for ministers, there are numerous historical points. By studying them, some historical aspects become clearer. The position of the minister, being an intermediary between the king and the people, rendered the policies of that time, which is today's history, to contain interesting educational points for history enthusiasts. In the history of Iran, ministers were considered one of the main pillars of the government, which illustrates their educational historical weight. The aim of this research is to highlight the importance of "Dastur al-Wuzara" in emphasizing the science of history and its teaching. The significance and necessity of this research are to reveal the role of "Dastur al-Wuzara" with a focus on " Dastur al-Vezareh" of Esfahani in the learning and historical teachings for future generations | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Ministry, History Teaching, Dastur al-Vezareh, . Esfahani, History | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |
||