| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,891 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,967,455 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,857,529 |
عقلانیت و آموزش تاریخ در نهجالبلاغه | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1403، صفحه 55-70 اصل مقاله (619.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.20530.1173 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی نظری* 1؛ محمدعلی نعمتی2 | ||
| 1مدرس مدعو گروه آموزش تاریخ، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، ایران | ||
| 2دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| تاریخ، شرح زندگی اجتماعی گذشته انسان است. این علم دارای فوایدی برای مشاغل مختلف از جمله حاکمان سیاسی و عموم مردم در حرفههای گوناگون میباشد. قرآن کریم انسانها را به گردش در زمین و قصههای گذشتگان و عبرتآموزی از سرگذشت آنان دعوت میکند. این دعوت به سیر در تاریخ برای سرگرمی و داستانسرایی صرف نیست، بلکه منظور پند گرفتن از گذشتگان و ساختن زندگی حال و آینده است. نهجالبلاغه نیز با تکیه بر قرآن به تاریخ توجه ویژهای دارد. سؤال این است که نهجالبلاغه چرا و چگونه و از چه ابعادی به آموزش تاریخ پرداخته است. این پژوهش که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به ویژه تکیه بر قرآن کریم و نهجالبلاغه، به نگارش درآمده، به این واقعیت رسیده که امام علی (ع) علاوه بر متکی بودن به تعالیم آسمانی و قرآن، با عقلانیت و حکمت خاص خویش در آموزش تاریخ مستقیماً به موارد مهمی مانند آموزش و تفکر، مطالعه، استدلال، بصیرت، فهم و علم تأکید نموده و در مقام یک عالم ممتاز با عقلانیت عالمانه و هنرمندانه حوادث و صحنههای تاریخی را برای عبرتآموزی انسانها برای ساختن حال و آینده و امور دنیوی و اخروی بیان فرموده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاریخ؛ آموزش تاریخ؛ قرآن؛ نهجالبلاغه؛ عقلانیت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Rationality and teaching of history in Nahj al-Balagheh | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahdi Nazari1؛ | ||
| 1Visiting Lecturer, Department of History Education, Allameh Tabatabaei Campus, Farhangian University, Khorramabad, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| History is the description of the social life of the past of mankind. This science has benefits for various professions, including rulers and people in various professions. The Holy Quran invites people to travel the earth and the stories of the past and learn lessons from their lives. This invitation to travel through history is not just for entertainment and storytelling, but rather the purpose is to take lessons from the past and build the life of the present and the future. Nahj al-Balagha also pays special attention to history, relying on the Quran. The question is why, how, and from what dimensions does Nahj al-Balagha teach history. This research was written in a descriptive-analytical manner and library studies, relying on the Holy Quran and Nahj al-Balagha. It has reached the fact that Nahj al-Balagha, in addition to relying on heavenly teachings and the Quran, with its special rationality and wisdom in teaching history, directly emphasizes important matters such as education and thinking, study, reasoning, insight, understanding, and science. As a distinguished scholar, it has expressed historical events and scenes with scholarly and artistic rationality to teach humans lessons for building the present and future and worldly and hereafter affairs. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| History, history education, Quran, Nahj al-Balagha, rationality | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |
||