| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,878 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,863,325 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,791,232 |
آموزش های تاریخ با تکیه بر سیاست خارجی ایلخانان ایران | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1403، صفحه 56-69 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.20486.1171 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی شاهین1؛ اسماعیل سپهوند* 2 | ||
| 1دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
| 2دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| "ایلخانان" که از نسل "هلاکو" نوه چنگیزخان مغول بودند، در سرزمین ایران دولتی تشکیل داده و تا حدودی بر مرزهای سنتی ایران به مانند دوره باستان چیره گشتند و بر همین اساس یک حکومت ایرانی به حساب می آیند که دولت آنها با قدرت در حدود یک قرن بر ایران مسلط بود. ایلخانان در قبال دولت های همسایه خود مانند اولوس های "جوجی" و "جغتای" و همچنین "ممالیک" که نماینده اعراب بودند، سیاست خارجی منحصر به خود را داشتند. تاکنون کتابها و مقاله-های زیادی درباره و در خصوص ایلخانان ایران کار شده است و هر کدام از آنها به سیاست خارجی ایلخانان اشاراتی داشتهاند اما هیچکدام از آنها از منظر آموزشی تاریخی به این کار نپرداختهاند. در خصوص روابط خارجی دولت ایلخانان ایران آثاری بهصورت کتاب و مقاله نوشته شده اند و نکات خوبی دارند اما در خصوص جنبه آموزشی این روابط از نظر تاریخی تاکنون اثری کار نشده است. هدف از این تحقیق بررسی این سیاست و مؤلفه های آن است. ضرورت و اهمیت آن برای محققان و پژوهشگران تاریخی و علوم سیاسی نقش آموزشی این سیاست با تکیه بر آموزش تاریخی را دارد. ایلخانان ایران علاوه بر اجرای سیاست خارجی دقیق و تعیین شده، از نظر سایر موارد دیگر مانند توجه به اجتماع و اقتصاد و دین و مذهب کمک گرفتند تا بهتر بتوانند قلمر خود را حفظ کرده و سپس آن را گسترش دهند. امروزه با مطالعه متون تاریخی و تحقیقاتی می توان جنبههای آموزش تاریخی این حکومت را به خوبی دریافت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش تاریخ؛ ایلخانان؛ سیاست خارجی؛ مغولان؛ ایران | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| History Education Based on the Foreign Policy of the Ilkhanids of Iran | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mehdi Shahin1؛ Esmaeil Sepahvand2 | ||
| 1Associate Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
| 2Farhangian University | ||
| چکیده [English] | ||
| The Ilkhans, who were descendants of Hulagu, the grandson of the Mongol Genghis Khan, formed a state in Iran and to some extent overran the traditional borders of Iran as in ancient times, and on this basis they are considered an Iranian state whose government dominated Iran with power for about a century. The Ilkhans had their own unique foreign policy towards their neighboring states, such as the uluses of Joji and Joghatai, as well as the Mamluks, who represented the Arabs. None of the books and articles have addressed this from a historical educational perspective. The purpose of this research is to examine this policy and its components. Its necessity and importance for historical and political science researchers and scholars is the educational role of this policy based on historical education. In addition to implementing a precise and determined foreign policy, the Ilkhans of Iran sought help from other aspects, such as paying attention to society, economy, and religion, in order to better preserve and then expand their territory. Today, by studying historical and research texts, one can better understand the aspects of historical education of this government. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| History education, Ilkhanates, foreign policy, Mongols, Iran | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||