| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,879 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,873,429 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,794,738 |
بررسی تطبیقی روشهای آموزش معلم تربیت بدنی در ایران با کشورهای ژاپن، کانادا و مالزی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| دوره 4، شماره 1، مهر 1404، صفحه 84-103 اصل مقاله (791.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.4601 | ||
| نویسندگان | ||
| علی محمدی1؛ مراد حسینی2 | ||
| 1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران | ||
| 2گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هر نظام آموزشی که در محیطی خلاق، دانشمحور، مهارتآموز، تحولگرا و مشارکتی گام برمیدارد، مستلزم حضور معلمی متخصص و متعهد است. اجماع بین المللی همه جانبهای وجود دارد، مبنی بر اینکه کیفیت یک نظام آموزشی نمیتواند از کیفیت معلم آن فراتر رود. لذا نیاز به معلم با کیفیت، توجه دولتها را به آموزش آنان معطوف کرده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف، بررسی تطبیقی روشهای آموزش معلم تربیتبدنی در ایران با کشورهای ژاپن، کانادا و مالزی انجام شده است. روشها: روش پژوهش حاضر کیفی – کاربردی و از نوع تطبیقی بود که در آن از روش "جرج بردی" در قالب 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات این پژوهش از نوع کتابخانهای بوده و از طریق بررسی 12 مقاله پژوهشی و مروری از مجلات داخلی و خارجی و همچنین 4 کتاب مرتبط با پژوهش حاضر، مطالب گردآوری شدند. یافتهها: بر اساس یافتههای به دست آمده، در کشورهای ژاپن، کانادا و مالزی، مسئول آمادهسازی معلم تازهکار تربیتبدنی، دانشگاهها، مراکز آموزشی و نهادهای اجتماعی و خصوصی هستند در حالیکه در ایران این مسئولیت در انحصار دانشگاه فرهنگیان است. کسب گواهی صلاحیت تدریس در کشورهای مذکور به جز ایران الزامی است. دانشجو معلمان ایرانی، با شروع تحصیل به استخدام دولت در میآیند در حالی که در دیگر کشورهای مورد مقایسه، چنین نیست. وضعیت دستمزد در کشورهای مذکور از سایر کارمندان مناسبتر است، در حالیکه در ایران، شرایط مناسبی ندارد. نتیجهگیری: تدوین مسیرهای متفاوت آموزش معلم، توجه بیشتر به مهارتهای تدریس در شرایط واقعی و ارزیابیها، ارتقای تسهیلات سختافزاری و نرمافزاری نو معلمان، ترمیم وضعیت اقتصادی و معیشتی آنان و انتفاع از ویژگیِ استخدام دائم معلمان و همچنین آموزش دانشجو معلمان جهت کسب مهارت معلمی در شرایط واقعی مدرسه و بر اساس نیازهای به روز مدارس در درس تربیت بدنی تکمیل و پایان یابد و در پایان دوره تحصیلی آزمون صلاحیت تدریس در نظر گرفته شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ بررسی تطبیقی؛ تربیت معلم؛ روشهای آموزش؛ معلم تربیت بدنی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Comparative Analysis of Physical Education Teacher Training Methods in Iran, Japan, Canada, and Malaysia | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ali Mohammadi1؛ Morad Hosseini2 | ||
| 1teacher | ||
| 2Department of Physical Education. Farhangian University. Tehran. Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Teacher quality is widely regarded as the cornerstone of effective education systems, as qualified and committed educators play a critical role in fostering creativity, critical thinking, and practical skills. Recognizing this, many governments have placed strong emphasis on teacher education. This study compares the training of physical education teachers in Iran with approaches used in Japan, Canada, and Malaysia.Methods: A qualitative and comparative design was adopted, applying George Brady’s four-step model of description, interpretation, neighborhood, and comparison. Data were collected through a comprehensive review of books, research articles, and academic journals published domestically and internationally.Findings: The findings highlight notable differences between Iran and the selected countries. In Japan, Canada, and Malaysia, multiple institutions, including universities and private organizations, contribute to teacher preparation, whereas in Iran, this responsibility lies solely with Farhangian University. Teaching certification is mandatory in Canada, Japan, and Malaysia, but not in Iran. Additionally, Iranian student teachers are considered government employees from the outset of their studies, unlike in other contexts. Salary conditions were also found to be more favorable abroad.Conclusion: The study concludes that Iran’s system could be enhanced by diversifying training pathways, emphasizing practical teaching experience, improving facilities, and addressing teachers’ financial well-being, while also building on its early-employment model through greater school-based practice and certification requirements. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Education, Comparative Review, Teacher Training, Education Methods, Physical Education Teacher | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||