| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,883 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,888,127 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,803,258 |
اثربخشی آموزش معکوس بر تقویت یادگیری و خودنظمدهی دانش آموزان پایه هشتم در مبحث تنظیم عصبی | ||
| پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رضا علیپور؛ عاطفه پایز؛ زهرا زارع* | ||
| گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: آموزش معکوس با فراهمکردن فرصت یادگیری فعال و خودراهبر، یکی از الگوهای نوین مؤثر در درک مفاهیم و کسب مهارتها در یادگیری علوم تجربی بهشمار میرود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش تدریس معکوس بر یادگیری و خودنظمدهی دانشآموزان در فصل تنظیم عصبی از مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی پایه هشتم بود. روشها: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پسآزمون در دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه هشتم شهرستان نظرآباد در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 60 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش یادگیری، آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی و برای ارزیابی خودنظمدهی، پرسشنامه کانل و ریان بود. روایی ابزار محقق ساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوهی بازآزمایی تعیین شد. پس از اجرای تدریس در گروههای آزمایش و کنترل، از افراد گروهها، ارزشیابی به عمل آمد. دادههای حاصل از ارزشیابی با استفاده از آزمونهای آماری در نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آمارهای توصیفی و استنباطی نشان داد که روش تدریس معکوس بر یادگیری و خودنظمدهی دانشآموزان تاثیر دارد و میزان نمرات یادگیری و خودنظمدهی در گروه آموزش معکوس تفاوت معنیداری در سطح آماری 05/0 با گروه کنترل داشته است(p<0.05).نتیجهگیری: برای آموزش مبحث تنظیم عصبی کتاب علوم تجربی پایه هشتم دوره اول متوسطه میتوان از آموزش به روش معکوس استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش معکوس؛ آموزش زیست شناسی؛ یادگیری؛ خودنظم دهی؛ علوم تجربی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effectiveness of Flipped Learning on Enhancing Learning and Self-Regulation among Eighth-Grade Students in the Topic of Neural Regulation | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Reza Alopour؛ Atefe Payez؛ Zahra Zare | ||
| Department of Biology Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Providing opportunities for active and self-directed learning, flipped instruction is considered as one of the modern effective approaches for understanding concepts and acquiring skills in science education. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the flipped teaching method on students’ learning and self-regulation in the chapter on Neural Regulation from the biology content of the eighth-grade science course. Methods: The study employed a quasi-experimental post-test design with two experimental and control groups. The population of the study consisted of all eighth-grade students in Nazarabad studying during the 2024–2025 academic year, out of which a sample of 60 students was selected through convenience sampling. The data collection instruments included a researcher-made academic achievement test to assess learning, and the Connell and Ryan's questionnaire to evaluate self-regulation. The validity of the researcher-made instrument was assessed through expert teachers’ opinions, and its reliability was estimated through the test–retest method. After instruction phases in both experimental and control groups, the participants were assessed. The obtained data were analyzed using SPSS software (version 26). Findings: Results of the descriptive and inferential statistics showed that flipped teaching had a significant effect on students’ learning and self-regulation. Students' learning and self-regulation performance scores in the flipped-instruction group were significantly different from those of the control group, at the 0.05 statistical level (p < 0.05). Conclusion: The flipped learning method can be used to teach the topic of Neural Regulation in the eighth-grade science textbook of the junior secondary schools. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Flipped instruction, Biology education, Learning, Self-regulation, Experimental Sciences | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||