| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 501 |
| تعداد مقالات | 3,904 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,993,493 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,874,789 |
بررسی تاثیر شیوههای نوین تدریس در فرایند یاددهی یادگیری درس زیست شناسی با هدف تحول آفرینی در کلاس درس | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| دوره 11، شماره 39، شهریور 1404، صفحه 75-81 اصل مقاله (357.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.21513.1569 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا رضائیان* 1؛ صفیه رضایی2؛ مریم راستی3؛ فاطمه حاتمی4 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
| 3گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
| 4دبیر آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| چکیده : هدف این پژوهش بررسی اثر بهکارگیری شیوههای نوین تدریس بر درک مفهومی زیستشناسی در پایهٔ دهم دانشآموزان دختر رشتهٔ علوم تجربی است. جامعهٔ آماری شامل دو کلاس از مدارس منطقهٔ نمونهگیریشده بود که بهصورت گروه آزمایش و گروه کنترل تخصیص یافتند. مداخلهٔ آموزشی برای گروهِ آزمایش شامل رویکردهای نوین تدریس مبتنی بر فناوریهای آموزشی، فعالیتهای تعاملی و مشارکتی بود، در حالی که گروهِ کنترل از روشهای سنتی سخنرانی بهره میبرد. برای ارزیابی درک مفهومی پس از مداخله، از ابزارهای کمی و کیفی استفاده شد. دادههای کمی با آزمونهای مناسب آماری تحلیل شدند و دادههای کیفی با رویکرد تحلیل برای فهم معنادار مفاهیم و تجربیات شرکتکنندگان تفسیر شدند. یافتهها نشان میدهد که ادغام رویکردهای نوین تدریس میتواند به تقویت درک مفهومی زیستشناسی در پایهٔ دهم منجر شود و این تأثیر قابل توجهتر از شیوهٔ سنتی است. همچنین بررسیهای کیفی نشاندهندهٔ تجربههای مثبت شرکتکنندگان نسبت به تجربهٔ یاددهی–یادگیری با رویکردهای نوین است که به بهبود انگیزش، مشارکت فعال و انعطافپذیری یادگیری منجر میشود. نتیجهگیری حاکی از آن است که بهکارگیری همزمان فناوریهای آموزشی با فعالیتهای تعاملی و مشارکتی، نقش کلیدی در بهبود فرایند یاددهی–یادگیری زیستشناسی ایفا میکند و میتواند کارآیی تدریس را بهطور معناداری ارتقاء بخشد. در پایان، پیشنهادهایی برای ادغام منسجم این رویکردها در برنامههای آموزشی ارائه شده و بر ضرورت فراهمسازی زمینههای لازم برای اجرای موفقِ این رویکردها تأکید میشود. همچنین پیشنهاد میشود پژوهشهای آتی با گسترش دامنهٔ جامعهٔ آماری و بررسی اثرات بلندمدت این رویکردها بهطور مداوم پیگیری شوند تا پایداری و عمومیسازی اثرات را بررسی کنند | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشهای تدریس نوین؛ فناوری آموزشی؛ یادگیری مفهومی؛ تدریس مشارکتی؛ زیست شناسی؛ فرایند یاددهی -یادگیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| "An investigation into the influence of modern instructional methods on the teaching–learning "process in biology, with the aim of transforming the classroom." | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Dr. Leyla Rezaeian1؛ Safiye Rezaei2؛ Maryam Rasti3؛ Fatemeh Hatami4 | ||
| 1Assistant Professor of Farhangian Unuversity | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of this study is to examine the effect of implementing modern teaching approaches on students’ conceptual understanding of biology in the tenth grade, focusing on girls enrolled in the Science Experimental field. The statistical population consisted of two classes from schools within a selected region, randomly assigned to experimental and control groups to ensure equivalence at baseline. The educational intervention for the experimental group encompassed contemporary teaching approaches grounded in educational technologies, as well as interactive and collaborative activities designed to foster higher-order thinking, scientific reasoning, and inquiry-based practice. The control group relied on traditional lecturing methods commonly used in standard biology instruction. To assess conceptual understanding after the intervention, a mixed-methods design was employed, incorporating both quantitative and qualitative instruments. Quantitative data were collected through validated tests and structured surveys that assessed conceptual change, retention, and transfer of biology concepts, and these data were analyzed using appropriate statistical tests, including checks for reliability and validity. Qualitative data were gathered from interviews, focus groups, and classroom observations to capture nuanced understandings, attitudes, and experiences of learners, and were analyzed through a systematic thematic approach to extract meaningful patterns and themes. Triangulation of findings from multiple data sources was used to enhance credibility and provide a comprehensive interpretation of the effects. Findings indicate that integrating modern teaching approaches can strengthen students’ conceptual understanding of biology in the tenth grade, with a more pronounced effect than that observed with traditional methods. Quantitative results showed statistically significant gains in conceptual mastery, conceptual integration, and the ability to apply biology concepts to novel contexts for the experimental group compared with the control group. Qualitative analyses further reveal positive participant experiences with the new teaching and learning approach, including enhanced motivation, increased active participation, improved collaboration skills, and greater flexibility in learning. Students reported that technology-enabled activities facilitated visualization of complex processes, while collaborative tasks promoted peer-to-peer learning and deeper engagement with the material. The results suggest that the concurrent use of educational technologies alongside interactive and collaborative activities plays a pivotal role in enhancing the biology teaching–learning process and can meaningfully elevate teaching efficacy by aligning pedagogy with 21st-century competencies. In terms of implications, the study provides actionable recommendations for the coherent integration of these approaches into educational curricula and underscores the necessity of creating the conditions required for successful implementation, including access to digital resources, professional development for teachers, and supportive assessment practices. It is also recommended that future research extend the scope of the educational population and examine the long-term effects of these instructional innovations, with continual follow-up to assess durability, generalizability, and potential scalability of the observed benefits across diverse settings. The current study thus contributes to the growing evidence base on how modern pedagogical strategies can transform biology education and offers guidance for practitioners and policymakers seeking to modernize classroom practice while ensuring sustained student learning gains and equitable access to quality science education. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Modern/Innovative Teaching Methods, Educational Technology, Conceptual Learning Collaborative Teaching, Biology, learning-teaching proces | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |
||