| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,882 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,925,529 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,833,522 |
تاثیر طراحی و اجرای یک آزمایش خلاقانه بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان در مبحث «گوناگونی جانداران» | ||
| پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی پردلی* 1؛ علی مقیسه2 | ||
| 1کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی تکوینی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زیستشناسی سلولی و مولکولی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اجرای یک آزمایش خلاقانه در آموزش مبحث «گوناگونی جانداران» بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه نهم است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه نهم مدارس متوسطه اول منطقه 5 شهرتهران در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰4 بود. روشها: نمونه مورد مطالعه شامل تعداد 51 نفردانشآموز است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در هریک از دو گروه مورد مطالعه قرار داده شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر بود. روایی ابزار محققساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوه بازآزمایی تعیین شد. روش اجرای پژوهش برمبنای تدریس مقایسهای بین گروههای مورد آزمایش بود. در گروه آزمایش، مبحث موردنظر با طراحی و اجرای یک فعالیت آزمایشگاهی خلاقانه و تعاملی آموزش داده شد؛ در حالیکه گروه کنترل آموزش سنتی مبتنی بر سخنرانی را دریافتکردند. یافتهها: دادهها از طریق آزمون محققساخته از مفاهیم زیستی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی جمعآوری و با آزمونهای آماری t تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری و انگیزش تحصیلی در گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p<0/05).نتیجهگیری: یافتهها تأیید میکند که استفاده از آزمایشهای خلاقانه میتواند یادگیری مفاهیم زیستی را عمیقتر کرده و انگیزه دانشآموزان برای یادگیری را افزایش دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آزمایش خلاقانه؛ آموزش علوم تجربی؛ گوناگونی جانداران؛ یادگیری؛ انگیزش تحصیلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effect of designing and implementing a creative experiment on students' motivation and learning in the topic of "Biodiversity of Living Organisms" | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mostafa Pordeli1؛ Ali Moghiseh2 | ||
| 1M.Sc. in Developmental Cell Biology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
| 2Master’s Student, Department of Cellular and Molecular Biology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives:The aim of this study is to investigate the effect of implementing a creative experiment in teaching the topic of "Animal Diversity" on the learning and academic motivation of ninth grade students. The research method was a quasi-experimental design with two experimental and control groups. The statistical population included all ninth grade students of the first secondary schools in the 5th district of Tehran in the academic year 1403-1404. Methods: The study sample included 51 students who were selected through purposive sampling and randomly assigned to each of the two groups. The measurement tools of the variables were the researcher-made academic achievement test and the Harter standard academic motivation questionnaire. The validity of the researcher-made instrument was determined using the opinions of expert teachers and their reliability was determined using the test-retest method. The research method was based on comparative teaching between the experimental groups. In the experimental group, the topic in question was taught by designing and implementing a creative and interactive laboratory activity; while the control group received traditional lecture-based education. Findings: Data were collected through a researcher-made test of biological concepts and an academic motivation questionnaire and analyzed with statistical t-tests. The results showed that the mean scores of learning and academic motivation in the experimental group were significantly higher than the control group (p<0.05). Conclusion: The findings confirm that the use of creative experiments can deepen the learning of biological concepts and increase students' motivation to learn. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Creative experimentation, experimental science education, diversity of living things, learning, academic motivation | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |
||