| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,886 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,945,639 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,804 |
کاربست رویکرد آموزش پروژهمحور STEM در ارتقای درک مفاهیم زیستی مرتبط با مقاومت آنتیبیوتیکی | ||
| پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رویا اصانلو* 1؛ زهرا کوکبیان2؛ سمیه جنتی فر2 | ||
| 1دکترای زیست شناسی(میکروبیولوژی )، گروههای آموزشی، گروه زیستشناسی، اداره کل شهر تهران، تهران، ایران ، | ||
| 2دکترای زیست شناسی(فیزیولوژی جانوری )، گروههای آموزشی، گروه زیستشناسی، اداره کل شهر تهران، تهران، ایران ، | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزش پروژهمحور مبتنی بر STEM بر بهبود درک دانشآموزان از مفاهیم زیستی مرتبط با مقاومت آنتیبیوتیکی انجام شد؛ مفهومی که به دلیل ماهیت میانرشتهای و سازوکارهای پیچیده میکروبی، در آموزش سنتی به دشواری درک میشود. روشها: برای ارزیابی اثر این رویکرد، از طرح شبه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 80 دانشآموز پایه دهم علوم تجربی بود که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(STEM) و کنترل (آموزش سنتی) قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمونهای درک مفاهیم و مشاهده عملکرد عملی، گردآوری و با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات درک مفاهیم در گروه STEM از 13.25 به 18.45 افزایش یافت، در حالی که گروه کنترل افزایشی اندک از 13.10 به 14.05 نشان داد. تفاوت میان دو گروه از نظر آماری معنادار بود، بنابراین اجرای آزمایشهای واقعی مانند کشت باکتریها و اندازهگیری هاله عدم رشد، درک سازوکارهای مقاومت آنتیبیوتیکی را برای دانشآموزان ملموستر و قابل مشاهدهتر ساخته است. نتیجهگیری: یافتهها تأیید میکند که ادغام علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در قالب پروژههای عملی میتواند یادگیری مفهومی را عمیقتر کرده و مهارتهای تحلیل علمی را تقویت کند. این نتایج بر اهمیت یادگیری میانرشتهای و مبتنی بر تجربه در آموزش مفاهیم پیچیده زیستی تاکید دارد و بیان میکند که استفاده از رویکرد STEM میتواند بهعنوان الگویی مؤثر برای آموزش علوم تجربی در دوره متوسطه مورد توجه قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مفاهیم زیستی؛ STEM؛ مقاومت آنتیبیوتیکی؛ یادگیری پژوهشمحور؛ آموزش زیستشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Application of the STEM Project-Based Learning Approach in Enhancing Students’ Understanding of Biological Concepts Related to Antibiotic Resistance | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Roya Osanlou1؛ zahra kokabiyan2؛ somayeh janatifar2 | ||
| 1PhD in Biology (Microbiology), Biology Education Department, General Directorate of Education, Tehran, Iran | ||
| 2PhD in Biology (Animal Physiology), Biology Education Department, General Directorate of Education, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: This study examined the impact of a project-based STEM education approach on enhancing secondary school students’ understanding of biological concepts related to antibiotic resistance-a topic often difficult to comprehend through traditional instruction due to its interdisciplinary nature and the complexity of microbial mechanisms. To examine the effectiveness of this approach, a quasi-experimental design using pretest–posttest with a control group was employed. Methods: The study sample consisted of 80 tenth-grade science students who were randomly assigned to an experimental group (STEM instruction) and a control group (traditional teaching). Data were collected through conceptual understanding tests and observations of students’ practical laboratory performance. Statistical analyses included independent samples t-tests, and one-way ANOVA. Findings: Findings showed that the conceptual understanding mean score of the STEM group increased from 13.25 to 18.45, whereas the control group mean showed only a slight improvement from 13.10 to 14.05. The difference between the two groups was statistically significant. Therefore, engagement in authentic laboratory experiments, such as culturing bacteria and measuring inhibition zones, enabled students to visualize and better comprehend the mechanisms underlying antibiotic resistance. Conclusion: The results indicate that integrating science, technology, engineering and mathematics into hands-on project-based learning can deepen conceptual understanding and strengthen scientific analytical skills. These findings highlight the value of interdisciplinary and experiential learning in teaching complex biological concepts and suggest that the STEM approach can serve as an effective model for science education in secondary schools. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Biological concept, STEM, Antibiotic Resistance, Inquiry-Based Learning, Biology Education | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||