| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 504 |
| تعداد مقالات | 3,917 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,118,523 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,967,361 |
اعتبارسنجی مدل صلاحیتهای معلم کثرتگرا در نظام آموزش ایران | ||
| نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
| مقاله 13، دوره 11، شماره 20، آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.19922.1139 | ||
| نویسندگان | ||
| علی نگین تاجی1؛ حمیدرضا معتمد* 2؛ علیرضا پرنیان3 | ||
| 1دانشجوی دکترا،گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده علوم انسانی ، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی،کازرون،ایران. | ||
| 2استادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 3استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| کثرتگرایی بهعنوان تلاشی برای شناسایی چالشهای مدرنیته و حرکتی انتقادی، بهویژه درزمینهٔ توجه به دیدگاهها و ارزشهای فرهنگی دیگران، قابلتحسین است. هدف این تحقیق، ارزیابی اعتبار مدل صلاحیتهای معلم کثرتگرا در نظام آموزشی ایران است. روشها: این مطالعه به روش توصیفی و از نوع پیمایشی انجامشده است. جامعه آماری شامل معلمان و اساتید حوزه برنامهریزی درسی است که درزمینهٔ موضوع تحقیق، مقالات و مطالعاتی را ارائه دادهاند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند، 220 نفر از معلمان استان فارس و 25 نفر از اساتید برنامهریزی درسی در این تحقیق مشارکت کردند. اطلاعات از طریق پرسشنامهای که توسط محقق طراحیشده بود، جمعآوری گردید. جهت تایید روایی پرسشنامهی طراحیشده از روش روایی واگرا و روایی سازه استفاده شد. یافتهها: همچنین جهت بررسی میزان پایایی نیز از سه آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همگون و پایایی ترکیبی استفاده گردید که در هر سه مورد ضریب پایایی برای تمامی متغیرهای اصلی و ابعاد آن بالای 7/0 نشان داد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی شرحی از متغیرها داده شد. سپس به کمک تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی آل اس، سؤالات مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، مضامین شناساییشده در بخش کیفی، مورد تایید خبرگان قرارگرفته. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتبارسنجی؛ صلاحیتهای؛ معلم؛ معلم کثرتگرا؛ نظام آموزش ایران | ||
| موضوعات | ||
| تربیت معلم مطلوب و تراز | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Validation of the Pluralist Teacher Competency Model in the Iranian Education System | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ali negintaji1؛ Hamidreza Motamed2؛ Alireza Parnian3 | ||
| 1PH.D,student,Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran | ||
| 2Assistant,Department of Educational Management, Faculty of Humanities,Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran (corresponding author)- | ||
| 3Assitant,Department of Public Administration, Faculty of Humanities, Larestan Branch, Islamic Azad University, Larestan, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The abstract The purpose of this research is to evaluate the validity of the model of pluralist teacher qualifications in Iran's educational system. Methods: This study has been carried out in a descriptive and survey method. The statistical population includes teachers and professors in the field of lesson planning who have presented articles and studies in the field of research. Using the purposeful sampling method, 220 teachers of Fars province and 25 lesson planning professors participated in this research. Information was collected through a questionnaire designed by the researcher. To confirm the validity of the designed questionnaire, divergent validity and construct validity methods were used . Also, in order to check the reliability level, three Cronbach's alpha tests, homogeneity coefficient and composite reliability were used, which in all three cases showed the reliability coefficient for all the main variables and dimensions above 0.7. In order to analyze the data, first a description of the variables was given using descriptive statistics. Then, the questions were analyzed with the help of confirmatory factor analysis and structural equation model with the help of Smart PLS software. Conclusion: The results showed that the themes identified in the qualitative section were approved by the experts. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| validation, teacher's، qualifications, pluralist teacher, Iran's education system | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |
||