| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,888 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,951,177 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,848,643 |
کاربرد نظریه سیستمهای پیچیده سازگار شونده در آموزش معارف اسلامی دانشگاهی | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20773.1527 | ||
| نویسندگان | ||
| علیّه رضاداد* 1؛ منیره صالحی2؛ فهیمه جمالی راد1 | ||
| 1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
| 2گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی معارف اسلامی، بر اساس نظریه سیستمهای پیچیده سازگارشونده (CAS) انجام شد. رویکرد مذکور میتواند چارچوب مفهومی مناسبی برای تلفیق اصالت محتوای دینی با نیازهای نسل دیجیتال فراهم آورد. روش تحقیق به کار گرفته شده، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. این روش با بررسی باب اول کتاب «منیه المرید» شهید ثانی پیرامون آداب معلم و شاگرد و همچنین تحلیل کتاب «کرامت انسانی در پرتو آموزه های قرآن و روانشناسی»، به منظور استخراج مصادیق عینی، اجرا شد. پنج مؤلفه کلیدی این نظریه شامل «تعامل پویا»، «استقلال کنشگران»، «تغییر و تکامل مداوم»، «خودسازماندهی» و «پیچیدگی ذاتی»، مبنای تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که اصول این نظریه با مبانی تربیت اسلامی همخوانی دارد. این همخوانی، امکان تبدیل محیط آموزشی معارف اسلامی از فضایی سنتی و ایستا به محیطی پویا و تعاملی را فراهم میسازد. در این رویکرد، دانشجویان از نقش منفعل خارج شده و به مشارکتکنندگان فعال در فرآیند یادگیری بدل میشوند. در مجموع، نظریه سیستمهای پیچیده سازگارشونده، به عنوان الگویی کارآمد و پیشرو در طراحی برنامه درسی معارف اسلامی معرفی میشود که دو هدف اساسی را محقق میسازد: حفظ اصالت و غنای محتوای دینی، و پاسخگویی به نیازهای پویای نسل دیجیتال. این رویکرد، امکان خلق تجربههای یادگیری شخصیسازیشده و سازگار با شرایط متغیر جهان امروز را فراهم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سیستمهای پیچیده سازگارشونده (CAS)؛ برنامه درسی معارف اسلامی؛ طراحی برنامه درسی؛ محیطهای یادگیری پویا؛ تحلیل مضمون؛ منیه المرید | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Application of Complex Adaptive Systems Theory in University-level Islamic Education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Aliyyeh Rezadad1؛ monireh salehi2؛ fahimeh jamalirad1 | ||
| 1farhangin un | ||
| 2farhangin un | ||
| چکیده [English] | ||
| This research was conducted with the aim of designing a curriculum model for Islamic studies based on the theory of Complex Adaptive Systems (CAS). In facing the educational challenges of the present era, including the necessity of integrating the authenticity of religious content with the needs of the digital generation, this theory can provide a suitable conceptual framework. The research method employed was qualitative, of the thematic analysis type, which was implemented by examining the book "Munyat al-Murid" by Shahid al-Thani as one of the fundamental texts of Islamic education. The five key components of Complex Adaptive Systems theory – dynamic interaction, agent autonomy, constant change and evolution, self-organization, and inherent complexity – formed the basis of the analysis. The research findings indicate that the principles of this theory are consistent with the foundations of Islamic education and can transform the educational environment of Islamic studies from a traditional and static state into a dynamic and interactive space. In this model, students move beyond a passive role and become active participants in the learning process. In summary, Complex Adaptive Systems theory is introduced as an efficient and progressive model for designing the Islamic studies curriculum, | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Complex Adaptive Systems (CAS), Islamic Studies Curriculum, Curriculum Design, Dynamic Learning Environments, Thematic Analysis, Munyat al-Murid | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||