| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,890 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,962,479 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,854,637 |
طراحی و ارزیابی مدل بهینه آموزش شیمی متوسطه مبتنی بر رویکرد معکوس مجازی | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20587.1363 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی محمودی* 1؛ مریم محمودی2؛ محمدرضا سرمدی1؛ مرجان معصومی فرد1 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: الگوی یادگیری معکوس با ترکیب امکانات فضای مجازی و پیشرفته فناوری در کنار یادگیری حضوری به عنوان یکی از شیوه های مؤثر در یادگیری پایدار درس شیمی معرفی می شود. هدف عملیاتی در کلاس شیمی یادگیری مفاهیم و قواعد علم شیمی، تجزیه و تحلیل این مفاهیم و کاربرد آنها در زندگی، پرورش تفکر، خلاقیت و روحیه ی پژوهشگری است که در الگوی معکوس مجازی قابلیت تحقق دارد. روشها: پژوهش حاضر در حوزه هدف کاربردی و در حوزه ماهیت، جنبه اکتشافی و از نظر شیوه اجرا کمی میباشد. ابتدا با استفاده از مطالعات اسنادی و مقالات معتبر، ابعاد، شاخص ها و مؤلفه ها با تحلیل محتوای ادبیات پژوهش استخراج گردید. جامعه آماری پژوهش شامل ۲۵۰ دبیر شیمی استان آذربایجان غربی بود که از میان آنها ۱۵۵ نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار پرسشنامه محقق ساخته طبق مقیاس 5 امتیازی لیکرت، بین نمونه آماری استفاده گردید و دادهها اولویتبندی و اعتبارسنجی شدند. به منظور آزمون مدل مفهومی تحقیق از نرمافزار Smart PLS بهره گرفته شد. یافتهها: الگوی حاضر شامل 10 بُعد، 42 مؤلفه و 89 شاخص بود. ابعاد مدل شامل اهداف، پشتیبانی و سازمانی، طراحی آموزشی، یاددهنده، یادگیرنده، راهبردهای تدریس، فناوری، محتوای یادگیری، روانشناختی تربیتی، ارزشیابی بودند. با بررسی فرضیههای تحقیق و برازش کلی مدل، آلفای کرونباخ برای تمامی عوامل بالای7/0و بار عاملی بسیار بالاتر از 3/0 حاصل شد. پایایی ترکیبی نیز بالای 7/0 بود که نشان از پایایی سازگاری درونی خوب مدل داشت. کلیه متغیرها دارای رابطه ای مثبت و سطح معناداری قابل قبول بودند. نتیجهگیری: بهبود یادگیری آموزش نوین شیمی در نظام آموزش و پرورش در گرو اعمال الگویی نظام مند برای ایجاد هماهنگی و ارتباط مناسب و مؤثر بین عناصر و اجزای آموزش معکوس مجازی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش شیمی؛ رویکرد معکوس؛ طراحی آموزشی؛ یادگیری مجازی؛ نوآوری آموزشی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Design and evaluation of an optimal model for secondary school chemistry education based on a virtual flipped approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahdi Mahmodi1؛ Maryam Mahmoudi2؛ Mohammad Reza Sarmadi1؛ Marjan Masoomifard1 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Payame Noor University(PNU), Tehran, Iran | ||
| 2PhD student, Department of Educational Sciences, Payame Noor University(PNU), Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The flipped learning model is introduced by combining virtual space and advanced technology facilities along with face-to-face learning as one of the effective methods for sustainable learning of chemistry. The operational goal in the chemistry class is to learn the concepts and rules of chemistry, analyze these concepts and their application in life, cultivate thinking, creativity, and a spirit of research, which can be realized in the virtual flipped model. Methods: This research is applied in terms of purpose and has an exploratory nature. In terms of implementation method, it is considered qualitative. First, using documentary studies and reputable articles, dimensions, indicators, and components were extracted by analyzing the content of the research literature. The statistical population of the study included 250 chemistry teachers in West Azerbaijan Province, of whom 155 were selected as a sample using simple random sampling. A researcher-made questionnaire instrument based on a 5-point Likert scale was used among the statistical sample, and the data were prioritized and validated. Smart PLS software was used to test the conceptual model of the research. Findings: The present model consisted of 10 dimensions, 42 components, and 89 indicators. The dimensions of the model included goals, support and organization, instructional design, instructor, learner, teaching strategies, technology, learning content, educational psychology, and evaluation. By examining the research hypotheses and overall model fit, Cronbach's alpha for all factors was above 0.7 and factor loadings were much higher than 0.3. The composite reliability was also above 0.7, indicating good internal consistency reliability of the model. The correlation coefficient of all variables was positive and significant. Conclusion: Improving learning in modern chemistry education in the education system depends on applying a systematic model to create appropriate and effective coordination and communication between the elements and components of virtual flipped education. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Chemistry education, flipped approach, virtual learning, instructional design, Educational innovation | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||