| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,892 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,972,293 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,860,263 |
اهمیت توجه به پیشنیازهای مفهومی در آموزش: اثر آموزش الکترونگاتیوی بر درک پیوند هیدروژنی | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20623.1367 | ||
| نویسنده | ||
| سمانه وحید* | ||
| گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: با وجود اهمیت آموزش همزمان و رعایت پیشنیازها در یادگیری برخی مفاهیم پایهای شیمی، ارائهی ناپیوستهی آنها میتواند، موجب یادگیری سطحی شود. در این پژوهش، تأثیر آموزش مبحث الکترونگاتیوی بر درک مفهومی دانشجویان رشتهی آموزش شیمی از پیوند هیدروژنی و ضرورت آموزش همزمان و پیوستهی این دو مبحث مورد بررسی قرار گرفت. روشها: این مطالعه، پژوهشی کاربردی و نیمهتجربی با طرح تکگروهی پیشآزمون–پسآزمون بود و با نمونهگیری سرشماری بر روی ۴۶ دانشجوی آموزش شیمی (ورودی ۱۴۰۲) از دو پردیس دخترانه و پسرانه، شامل ۲۳ دختر و ۲۳ پسر، دانشگاه فرهنگیان زاهدان انجام شد. ابزار پژوهش، آزمونی ۱۰ سوالی بود که روایی محتوایی آن با نظر ۹ نفر از استادان آموزش شیمی تأیید (1= CVR) و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برابر 803/0 اثبات شد. پیشآزمون اجرا، آموزش یک جلسهی ۹۰ دقیقهای ارائه و پسآزمون یک ماه بعد گرفته شد. دادهها با آزمون t زوجی و محاسبه اندازه اثر (Cohen’s d) در نرمافزارSPSS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیلهای آماری نشان داد که آموزش مفهومی و تلفیقی الکترونگاتیوی و پیوند هیدروژنی، تأثیر مثبت و قابل توجهی بر درک مفهومی دانشجومعلمان داشته است (06/27= t، 05/0< p، 00/4= d). درصد پیشرفت در اکثر پرسشها بسیار بالا بود و این روش آموزشی باعث شد نقاط ضعف پیشین دانشجویان برطرف شده و تسلط آنها بر تعریف مفهومی و شرایط تشکیل پیوند هیدروژنی و تأثیر ترکیبی تعداد و قدرت این پیوند بر خواص فیزیکی مولکولها افزایش یابد. نتیجهگیری: نتایج ضرورت توجه به پیشنیازهای مفهومی در آموزش شیمی را برجسته کرده و بازنگری در محتوای کتابهای درسی را توصیه میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش شیمی؛ پیشنیازهای مفهومی؛ الکترونگاتیوی؛ پیوند هیدروژنی؛ درک مفهومی دانشجویان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Importance of Conceptual Prerequisites in Education: The Effect of Electronegativity Instruction on Understanding Hydrogen Bonding | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Samaneh Vahid | ||
| Department of Chemistry Education, Farhangian University, P. O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Despite the importance of simultaneous instruction and adherence to conceptual prerequisites in learning certain fundamental chemistry concepts, fragmented or discontinuous teaching may lead to superficial learning. This study examined the effect of teaching the topic of electronegativity on the conceptual understanding of hydrogen bonding among pre-service chemistry education students, highlighting the necessity for integrated and continuous instruction of these two topics. Materials and Methods: This study was an applied, quasi-experimental research with a single-group pretest–posttest design, and census sampling was conducted on all 46 chemistry education students (2023 entry) from the two female and male campuses, including 23 females and 23 males, of Farhangian University of Zahedan. The research instrument was a 10-item multiple-choice test whose content validity was confirmed by 9 chemistry education experts (CVR = 1), and its reliability was established with a Cronbach’s alpha of 0.803. The pre-test was administered, followed by a single 90-minute instructional session, and the post-test was conducted one month later. Data were analyzed using paired-sample t-tests and effect size (Cohen’s d) in SPSS. Findings: Statistical analyses indicated that conceptual and integrated instruction of electronegativity and hydrogen bonding had a significant positive effect on students’ conceptual understanding (t = 27.06, p < 0.05, d = 0.4). The improvement rate in most items was very high, and this instructional method addressed previous weaknesses, enhancing students’ mastery of the conceptual definition, formation conditions, and the combined effect of the number and strength of hydrogen bonds on the physical properties of molecules. Conclusion: The findings emphasize the necessity of adhering to conceptual prerequisites in chemistry education and recommend revising textbook content. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Chemistry education, Conceptual prerequisites, Electronegativity, Hydrogen bonding, Students’ conceptual understanding | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||