| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,896 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,985,967 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,868,792 |
مقایسه تاثیر دو روش تدریس حل مسئله و روش تدریس سنتی بر میزان یادگیری مفهوم خط و معادلههای خطی در دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان میانه | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.20125.1546 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید حسن زاده فرد* 1؛ ایوب صمدی2 | ||
| 1گروه برق، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران | ||
| 2گروه ریاضی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این مقاله بررسی تأثیر روش های تدریس حل مسئله و روش تدریس سنتی بر پیشرفت یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان میانه است. جامعه آماری همه دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان میانه در سال تحصیلی 1400-1399 در نظر گرفته شده است (486 نفر)، که از میان آنان، 60 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه 30 نفره روش آموزش سنتی (کنترل) و حل مسئله (آزمایش) جای داده شدند، سپس طی دو ماه گروه اول به روش سنتی و گروه دوم به روش حل مسئله مورد آموزش قرار گرفتند. دانش آموزان هر دو گروه قبل و بعد از اعمال مداخله و همچنین یک ماه بعد از مداخله از لحاظ متغیر پیشرفت یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی ارزیابی شدند. از آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت بین گروهی و همچنین از آزمون تی زوجی برای بررسی تفاوت درون گروهی استفاده شد. یافته های حاصل از مقاله نشان می دهد که روش تدریس سنتی بر میزان یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم تأثیر معناداری ندارد اما روش تدریس حل مسئله بر میزان یادگیری آنان تأثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت بین دو گروه در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که روش حل مسئله نسبت به روش سنتی موجب یادگیری بیشتر و پایدارتر مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس حل مسئله؛ روش تدریس سنتی؛ مفهوم خط؛ معادلههای خطی؛ دانشآموزان دختر پایه نهم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Comparing the Effect of Two Teaching Methods Problem Solving and Traditional Teaching Methods on the Learning of the Concept of Line and Linear Equations in Ninth Grade Female Students in Miyaneh City | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hamid HassanzadehFard1؛ Ayub Samadi2 | ||
| 1Department of Electrical Engineering, Mi.C., Islamic Azad University, Miyaneh, Iran | ||
| 2Department of Mathematics, Mi.C., Islamic Azad University, Miyaneh, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| هدف از این مقاله بررسی تأثیر روش های تدریس حل مسئله و روش تدریس سنتی بر پیشرفت یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان میانه است. جامعه آماری همه دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان میانه در سال تحصیلی 1400-1399 در نظر گرفته شده است (486 نفر)، که از میان آنان، 60 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه 30 نفره روش آموزش سنتی (کنترل) و حل مسئله (آزمایش) جای داده شدند، سپس طی دو ماه گروه اول به روش سنتی و گروه دوم به روش حل مسئله مورد آموزش قرار گرفتند. دانش آموزان هر دو گروه قبل و بعد از اعمال مداخله و همچنین یک ماه بعد از مداخله از لحاظ متغیر پیشرفت یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی ارزیابی شدند. از آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت بین گروهی و همچنین از آزمون تی زوجی برای بررسی تفاوت درون گروهی استفاده شد. یافته های حاصل از مقاله نشان می دهد که روش تدریس سنتی بر میزان یادگیری مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم تأثیر معناداری ندارد اما روش تدریس حل مسئله بر میزان یادگیری آنان تأثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت بین دو گروه در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که روش حل مسئله نسبت به روش سنتی موجب یادگیری بیشتر و پایدارتر مفهوم خط و معادله های خطی در دانش آموزان دختر پایه نهم می شود. The purpose of the present study is comparing the effect of two teaching methods problem solving and traditional teaching methods on the learning of the concept of line and linear equations in ninth grade female students in Miyaneh city. The statistical population is all ninth grade female students in Miyaneh city in the academic year 1399-1400 (486 people), from which 60 students were selected using cluster random sampling method and randomly placed in two groups of 30 people: traditional teaching method (control) and problem solving (experiment). Then, for two months, the first group was trained in the traditional method and the second group was trained in the problem solving method. Students in both groups were evaluated before and after the intervention and also one month after the intervention in terms of the the variable of progress in learning the concept of line and linear equations. Independent t-test was used to examine the differences between groups and also paired t-test was used to examine the differences within the groups. Findings show that the traditional teaching method has no significant effect on the learning of the concept of line and linear equations in ninth grade female students, but the problem solving teaching method has a significant effect on their learning rate. Also, the difference between the two groups in the post-test and follow-up stages was significant. The results showed that the problem solving method leads to more and more stable learning of the concept of line and linear equations in ninth grade female students than the traditional method. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Problem Solving Teaching Method, Traditional Teaching Method, Concept of Line, Linear Equations, Ninth Grade Female Students | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |
||